»Ærgerligt, hvis vi soveri timen«

Projektudvikleren Kristoffer Weiss har netop tilbragt tre uger i Shanghai for at udvikle et koncept til en udstilling om den danske velfærdsmodel, som skal inspirere kineserne. Men han er ikke i tvivl om, at Danmark også kan lære noget af Kina. Ikke mindst, hvis Danmark skal udnytte den oplagte mulighed for at blive en global frontløber indenfor miljø-teknologi.

Kristoffer Weiss ser store muligheder for Danmark ved at kigge på KIna. Foto: Sharron Lovell Fold sammen
Læs mere

Der er langt fra København til Shanghai, men for den 30-årige projektudvikler Kristoffer Weiss er de to meget forskellige storbyer alligevel tæt forbundet.

Han har netop tilbragt tre uger i Shanghais fugtige sommerhede for at udvikle konceptet for en udstilling om, hvordan kineserne kan bruge den danske velfærdsmodel samt forsøge at bane vejen for et institut for bæredygtig udvikling på det lokale Tongji-universitet.

Idéen er, at danske arkitekter og miljøteknologivirksomheder skal gå sammen om at lave en forskningsafdeling i Shanghai.

»Vi har et skæbnefællesskab med kineserne. Deres udfordringer er så store, at det uundgåeligt også vil blive vores hovedpine. Det er det, globaliseringen lærer os. Ikke mindst i miljøspørgsmål, og vores viden skal bidrage til at løse problemerne,« siger han.

Det er her en række danske virksomheder kommer ind i billedet. Vestas, Danfoss, Velux og Rockwool er førende på hver deres felt, og deres teknologier kan bidrage til at hjælpe kineserne med at begrænse deres enorme energiforbrug. Derfor bliver virksomhedernes produkter en del af udstillingen, som med titlen »Welfare City« har til formål at inspirere kineserne og markedsføre Danmark som et grønt land.

Det er Dansk Arkitekturcenter, som med støtte fra Kulturministeriet, står bag udstillingen, der skal vise, hvordan den danske velfærdmodel fungerer i praksis. Et af temaerne bliver for eksempel »From dirty to clean«, hvilket handler om rent vand, hvor eksemplet med det populære badebassin i Københavns havn bliver vist frem. Et andet tema hedder »Taking care«, og det handler om flexicurity såsom omsorgen for ældre og handicappede.

Siden Kristoffer Weiss sammen med sin partner i tegnestuen Effekt, Dansk Arkitektur Center, tre andre yngre danske tegnestuer og tre kinesiske universiteter vandt den gyldne løve ved arkitekturbiennalen i Venedig sidste år, er kineserne blevet meget interesseret i den danske model.

»Vi har tradition for at tænke i helheder, så energiforbrug, transport og sundhedssystem for eksempel tænkes sammen, hvorefter man planlægger på tværs. Kineserne har endnu ikke fået øje for den livskvalitet, som man godt kan skabe i en storby. Hvis byerne ikke rummer det, får man problemer med velfærd,« siger han.

Men det betyder ikke, at Danmark ikke har noget at lære af kineserne.

»Vi kan godt lære noget af deres ambitionsniveau og optimisme. Der er et fantastisk ambitionsniveau i Kina, hvilket også er nødvendigt for at matche deres udfordringer,« siger Kristoffer Weiss, som ikke selv er bange for at tænke hverken stort eller ambitiøst.

For nylig overraskede han kultureliten i Danmark ved sammen med galleristen Nicolai Wallner at gøre sig til talsmand for opførelsen af en ny 3.000 kvadratmeter stor kunsthal i København, som skal være for den danske hovedstad, hvad Tate Modern er i London. .

»Jeg hører til dem, der mener, at globaliseringen er en kæmpe mulighed for at lille land som Danmark, men det kræver, at de initiativer, vi tager, har maksimal effekt, fordi ressourcerne er begrænsede. Det gælder også på kulturområdet. Der er så meget talent i København, og så mange udstillinger København går glip af, fordi vi ikke har en tidssvarende kunsthal. Det er til at græde over,« siger han.

Vinderprojektet fra arkitekturbiennalen, som er en grøn udviklingsplan for Shanghai-forstaden Jiading, bliver for tiden udstillet på Nordjyllands Kunstmuseum, men skal derefter sendes verden rundt, når den har været vist på Urban Planning Exhibition Center i Shanghai i september sammen med den nye udstilling »Welfare City«.

Således kommer der for alvor fokus på Danmark og dansk miljøteknologi i Kina, men det er langt fra tilstrækkeligt til at føre Kristoffer Weiss personlige vision ud i livet. Han ser nemlig København som et oplagt bud på en grøn metropol.

Han har tidligere været med til at lave et forslag til Købehavn som en grøn metropol i samarbejde med designvirksomheden Kontrapunkt. Idéen var, at Københavns centrum skulle være en showcase for grønne teknologier for eksempel ved at gøre alle taxaer til hybridbiler, og indføre underjordiske parkeringsanlæg, så byens centrum kan blive grønnere. Dertil kom idéen med at skabe en grøn virksomhedsklynge i København.

København har ifølge Kristoffer Weiss alle muligheder for at blive førende på miljøområdet. Ikke mindst med afsæt i værtskabet til det internationale klimatopmøde i 2009. Problemet er, at der mangler en samlet vision.

»Jeg tror ikke, at jeg er den eneste, der har fornemmelsen af, at vi har sovet lidt i timen i forhold til at promovere og skabe gunstige forhold for miljøteknologivirksomhederne. Man skal tage det meget seriøst, når en virksomhed som for eksempel Vestas beklager, at der ikke kan sættes vindmøller op i Danmark. Det kan i sidste ende betyde, at forskning og udvikling går til andre lande,« siger han.

Den udvikling er allerede i gang. Mange vestlige virksomheder har allerede flyttet forskning og udvikling til Shanghai, og Tyskland, Frankrig og Italien har for længst åbnet centre for bæredygtig udvikling på kinesiske universiteter. Desuden har den multinationale ingeniørvirksomhed Arup valgt at samle al deres miljøviden i Shanghai. Således er Kina med Shanghai som fyrtårn ved at blive et globalt centrum for miljøudvikling.

»Der bliver samlet så meget viden herude, så det bliver vigtigt for Danmark at være aktiv herude. Ellers bliver det svært at lave sådan en dansk udstilling igen om 20 år. Det er ærgerligt, hvis vi sover i timen,« siger han.

Kristoffer Weiss er ikke som man skulle tro, når han taler om byggekultur - uddannet arkitekt, men i filosof med speciale i retsfilosofi og virksomhedsetik. Og han har netop solgt sin andel af tegnestuen Effekt, fordi han havde lyst til at prøve noget nyt.

Han har altid interesseret sig for arkitektur og byggekultur og har blandt andet arbejdet som konsulent for Rambøll Management. Den erfaring får han brug for, når han fra den 1. september tiltræder i sit nye job som rådgivnings- og udviklingschef for Bygningskultur Danmark, som er et viden- og rådgivningscenter, der har til formål at bevare og udvikle dansk bygningskultur.

Projektet med kunsthallen skal han køre ved siden af det nye job lige som de andre idéer, han pusler med. Fælles for de fleste af dem er, at de tager udgangspunkt i den grønne megatrend, som præger tiden. For eksempel kunne han tænke sig at skabe en grøn europæisk fond med offentlige og private midler, som skal samle de førende europæiske kommunikations- og designvirksomheder og lave kreative kampagner og oplysning om for eksempel klimaændringer.

Kristoffer Weiss vil sandsynligvis aldrig blive beskyldt for at have sovet i timen. Måske snarere for at tænke for stort til lille Danmark.