Ægte forfalskninger på museum

En spektakulær udstilling af forfalskede malerier af bl.a. Oluf Høst kan ende i en juridisk konflikt. Det er Bornholms Kunstmuseum, som står bag udstillingen af en række efterligninger, der under foregivende af at være ægte blev solgt af danske auktionshuse. Billederne er udført af en smuk russisk kvinde. Nu truer hendes eks-advokat med et fogedforbud.

Billedet her er forfalskning af den kendte bornholmske kunstner Oluf Høst med hans kendte motiv fra Bognemark.<br>Foto: Bornholms Kunstmuseum Fold sammen
Læs mere

Den 5. august vil Bornholms Kunstmuseum slå dørene op for en usædvanlig udstilling med titlen »Ægte forfalskninger«.

Den skal rumme en perlerække af forfalskede malerier, der er blevet solgt af store danske auktionshuse. Billederne er hovedsagligt lavet af den russiske kvinde Elena Ivannikova. Der er tale om dygtigt udførte efterligninger af store danske malere som Oluf Høst, Olaf Rude, Johannes Larsen og Paul Fischer. Mindst 30 af dem blev under foregivende af at være den ægte vare i 1993-94 solgt gennem store anerkendte auktionshuse som Bruun Rasmussen, Kunsthallen og Bukowski.

Politiet kom på sagen i efteråret 1994. Billederne viste sig, skriver museet i en pressemeddelelse, at være indleveret til salg af en snæver personkreds omkring den russiske kvinde, der beskrives som særdeles smuk. Hun blev sigtet og afhørt af politiet, men forsvandt derefter til Holland, hvor hun bor i dag og er gift. Trods en efterlysning gennem Interpol lykkedes det aldrig det danske politi at få kvinden udleveret, og sagen kom aldrig for en domstol.

Udstillingen viser op imod 50 forfalskninger og ca. 20 ægte malerier, så de besøgende kan sammenligne og få syn for sagen. Intentionen med særudstillingen er primært kriminalpræventiv, fortæller direktør Lars Kærulf Møller.

»Vores håb er naturligvis, at vi ved en præsentation af både falske og de ægte malerier demonstrerer, at der er forskel. Nogle vil måske mene, at de forfalskede malerier er ganske nydelige, og at man godt kunne have dem hængende derhjemme. Og det kunne man også godt, hvis det ikke var fordi de påberåber sig falsk identitet og kun er fremstillet med henblik på at bedrage køberne økonomisk, ligesom en falsk pengeseddel kun har værdi, så længe nogen lader sig narre,« siger Lars Kærulf Møller.

Men museet bliver nu truet af et muligt fogedforbud. Den kendte Århus-advokat, højesteretssagfører Hans Kjellund, der i sin tid var forsvarer for den russiske kvinde, har nu taget kontakt til hendes hollandske advokat og bedt dem overveje et krav om fogedforbud.

»Begrundelsen er, at politiet har frafaldet sigtelserne imod hende, og så skal hun ikke have udstillet ting og sager, som fremstiller hende som svindler og kunstforfalsker. Det burde være indlysende, at man ikke er interesseret i det,« siger Hans Kjellund, som oplyser, at han og hans klient og politiet i Århus i sin tid indgik en aftale, som bl.a. indebar, at billederne skulle destrueres,

»Nu stiller politiet uden at kontakte mig billederne til rådighed for Bornholms Kunstmuseum til en udstilling, som skal illustrere, hvordan man kan svindle med kunst. Det sker til trods for, at min klient er renset for beskyldningerne. Så er det vel ikke så mærkeligt, at man reagerer,« siger Hans Kjellund.

Museumsdirektør Lars Kærulf Møller tager truslen om en muligt fogedforbud med sindsro.

»Hvis de rejser krav om fogedforbud, så må vi rejse et krav om at blive holdt skadesfri, hvis en efterfølgende retssag viser, at fogedforbuddet ikke var berettiget. Vi vil kræve deponering af et beløb, som svarer til det indtægtstab, vi i givet fald vil få. Jeg vil skyde på, at vi nærmer os en million kroner,« siger Lars Kjærulf Møller. Han kalder Hans Kjellunds begrundelse for et fogedforbud for noget »pjat«.

»Vi hænger hende ikke ud. Vi viser nogle billeder, som har været handlet på auktionshuse. Det sker i en pædagogisk sammenhæng, hvor vi siger, at man skal kigge sig for, når man køber kunst. Ting er ikke altid, hvad de udgiver sig for,« siger Lars Kærulf Møller, som oplyser, at kunderne fik deres penge tilbage fra auktionshusene, da det blev afsløret, at der var tale om forfalskninger,

»Kvinden har jo også i den aftale, der blev indgået med politiet, erkendt, at det er hende, der har produceret billederne,« siger Lars Kærulf Møller, som bekræfter, at der er en aftale om, at billederne skal destrueres.

»Men der står ikke noget om, hvornår det skal ske,« siger han.

Udstillingen, der skal vare frem til den 30. september, viser også billeder udført af andre end den russiske kvinde. Bl.a. forfalskninger af Olaf Rude fra 1970erne.