Advokater kræver penge for piratkopiering: Nu vælter klagerne ind fra danskere

Det kan virke harmløst. Det kræver kun få klik, så er computeren klar til at afspille alle de nyeste film. Men sådan ser filmbranchen ikke helt på sagen. Nu klager flere til Forbrugerombudsmanden over at have modtaget regninger for ulovlig filmstreaming.

Modelfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andrey Burmakin
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Filmproducenter og rettighedshavere har i årevis forsøgt at få bugt med den ulovlige deling af piratkopierede film. Særligt blev jagten på filmsyndere intensiveret sidste år - blandt andet på grund af den ulovlige streaming-tjeneste Popcorn Time, der på kort tid blev uhyre populær.

Advokatfirmaer begyndte efterfølgende at håndhæve ophavsretten i cyberspace ved at sende bøder direkte til den enkelte forbruger. Typisk med en besked om, at forbrugernes IP-adresse er brugt til ulovligt at downloade en bestemt film på nettet, og med en opfordring til at betale mellem 1.500-2.200 kroner i kompensation - samt et varsel om juridisk efterspil, hvis opfordringen ikke tages alvorligt.

Har modtaget flere klager

Bøderegnen har fået flere til at klage til Forbrugerombudsmanden, fordi de ikke mener, de har downloadet ulovlige film.

 

De klager får nu Forbrugerombudsmanden til at råde folk til at gøre indsigelse, hvis man ikke mener, man har downloadet ulovlige film, men alligevel finder et brev fra en advokat i postkassen.

 

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse tirsdag.

»Det er selvfølgelig ubehageligt at blive anklaget for noget, man ikke mener at have gjort. Jeg vil råde de forbrugere, der ikke mener, de har downloadet filmen, til straks at oplyse advokatfirmaet om det,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

'Oplys det straks til advokatfirmaet'

Forbrugerombudsmanden råder forbrugere, der ikke mener, at de har downloadet filmen, til straks at oplyse det til advokatfirmaet.

'Er det ikke muligt for forbrugeren at løse sagen ved at kontakte advokatfirmaet, og mener forbrugeren fortsat ikke, at han ulovligt har downloadet filmen, bør forbrugeren kontakte retshjælp eller egen advokat', skriver Forbrugerombudsmanden.

Sidste år i maj kom det blandt andet frem, at blandt andet advokatfirmaet Njord havde sendt mere end 2.000 breve ud til danskere, der er mistænkt for at have downloadet ulovlige film.