Århundredets skønhed og skandaledronning

Filmstjernen Elizabeth Taylor er død. Livet igennem trak hendes privatliv store overskrifter.

Hollywood-legenden Elizabeth Taylor er død, 79 år gammel. Fold sammen
Læs mere
Foto: HO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hun var kendt som sin tids største skønhed. Med det gnistrende sorte hår og de violette øjne var Elizabeth Taylor en stjerne fra hun som tiårig viste sin nærmest magnetiske udstråling i filmklassikeren »Lassie Come Home« til hun i går drog sit sidste suk på Cedars-Sinai Hospital i Los Angeles i en alder af 79.

Karrieren tog måske nok af, men det gjorde berømmelsen aldrig. I mere end 70 år fulgte hele verden intenst med i ikonets op og nedture. I store triumfer og lige så store katastrofer på det hvide lærred. I de otte ægteskaber, de talrige sygdomme og nærdødsoplevelser, de kostbare diamanter, de hyppe vægtudsving og alle historierne om alkohol- og pilleproblemerne.

Elizabeth Taylor tilhørte det gamle Hollywood.

Bag filmselskabet MGMs sikre mure voksede hun op, mens kameraerne snurrede. Drømmepigen voksede sig hurtigt til køn staffage i de musikfilm og melodramer, selskabet fabrikerede på samlebånd. Men da instruktøren George Stevens brugte hendes skønhed til rollen som overklassepigen, der bliver symbolet på Montgomery Cliffs kyniske aspirationer i »En plads i solen« i 1951, skete der noget. Elizabeth Taylor var ikke bare et kønt ansigt og en bølgende barm over en smal talje. Hun var en habil skuespiller, og det fik hun efterfølgende lov til at vise i klassikere som »Giganten« – overfor Rock Hudson og James Dean – samt som den forsømte, kærlighedshungrende Maggie i »Kat på et varmt bliktag«.

Amerikas femme fatale

Sideløbende udviklede Elizabeth Taylor en enestående evne til at tiltrække sig en nærmest hysterisk opmærksomhed.

Privat skabte hun overskrifter, da hun som 18-årig giftede sig med hotelarvingen Nicky Hilton. Ægteskabet varede et halvt år, og heller ikke lykken med den britiske kollega Michael Wilding holdt længe. Ægtemand nummer tre, den farverige filmproducer Mike Todd, omkom ved en flyulykke. Hele verden sørgede med den unge enke.

I 1960 fik hun en Oscar for melodramaet »Butterfield 8« (»Ikke for penge«), hvor hun spillede en callgirl, der forsøger at lægge sit promiskuøse liv bag sig.

Den øvelse var ikke lykkedes i den amerikanske offentlighed, for Taylor var løbet med popsangeren Eddie Fisher, som forlod den søde filmstjerne Debbie Reynolds til fordel for det, verden så som en femme fatale. Fisher blev til gengæld skiftet ud, da hun mødte den virile walisiske skuespiller Richard Burton under indspilningerne til den stort anlagte »Cleopatra« i 1964. Parret fejrede triumfer i filmatiseringen af Edward Albees monstrøse ægteskabsdrama »Hvem er bange for Virginia Woolf?«.

Taylor lagde kilo til sin vægt – også kunstnerisk med en furiøs og hudløs præstation. Hollywood kvitterede med endnu en Oscar . Til gengæld havde den lange række af film, parret efterfølgende indspillede sammen, ikke heldet med sig. Det store filmpublikum havde fundet andre og nye, mere »naturlige« stjerner. Det tumultariske samliv med Burton – parret var gift to gange – fyldt med offentlige skænderier, diamantdryppende forsoninger og en hel del alkohol, var stadig forsidestof, indtil deres veje endegyldigt skiltes i 1976.

Taylor var en årrække gift med den demokratiske senator John Warner og proklamerede, at nu skulle hun være politikerkone, mens hun lagde sig voldsomt ud. Men i midten af 1980erne dukkede en åleslank og meget attraktiv Taylor op igen efter alkoholafvænning og fedmeklinik.

Hun tjente formuer på sin slankebog og på en række indbringende parfumer. Mens andre tav, kastede hun samtidig med stort hjerte ind i AIDS-sagen, hvis fremmeste ambassadør hun var i en årrække. Det blev til gengæld kun til ganske få roller på film, teater og TV, og i takt med, at den efterhånden aldersstegne stjernes helbred skrantede, opfattede offentligheden hende mere og mere som en excentrisk dame, der for eksempel optrådte arm i arm med den lige så underlige Michael Jackson. Alder kan være en brutal størrelse i Hollywood. I dag skabte Elizabeth Taylor så igen overskrifter kloden rundt. For sidste gang.