Årets bedste og værste teateroplevelser

Den danske dramatik levede flot på de små scener i 2013, mens de de store scener overvejende kørte i tomgang. Berlingskes teaterredaktør gennemgår teaterårets op- og nedture.

Årets bedste danske teaterforestilling var »Skakten« på Aarhus Teater - »et edderfrækt powershow, en sygt sjov og skingrende syret historietime for de historieløse«, mener Berlingskes teaterredaktør. Fold sammen
Læs mere

Årets teaterforestilling

»SKAKTEN«, AARHUS TEATER / CAFÈTEATRET

I en tid, hvor det ligefrem er blevet mondænt at sige, at livet er for kort til teatret, svarede Christian Lollike igen med et krast og karskt overrumpelsesangreb. »Skakten« var et edderfrækt powershow, en sygt sjov og skingrende syret historietime for de historieløse. Lollike er blevet et lille kraf-center i dansk teater.

Årets comeback

SØREN SÆTTER-LASSEN, DET KGL. TEATER

Efter den tragiske ulykke, hvor en kulissevæg væltede ned over ham, vendte Søren Sætter-Lassen tilbage til Det Kongelige Teater i en krævende hovedrolle. »Faderen«s metamorfose fra brovtende hustyran til pattebarnsstadium blev spillet med sådan en moderne frækhed i replikken, en så saftig lyst til at kommunikere med et publikum, at mandens tragedie stod lysende klar.

Årets fiasko

»ONDE ÅNDER«, DET KGL. TEATER

Da stjerneinstruktøren Alexander Mørk-Eidem få dage før premieren sagde, at han først nu var begyndt at forstå den stort anlagte rodebutik af en Dostojevskij- forestilling, burde man have anet uråd.

Årets teaterbog

»MAGIENS HUSE«

Tænk, findes der virkelig så mange vidunderlige teaterhuse i Danmark? Det beviste Alette Scavenius i sin omhygelige gennemgang af samtlige teaterbyggerier i Danmark med smukke fotografier af Kurt Rodahl Hoppe.

Årets teater

AALBORG TEATER

Morten Kirkskov har på bare to sæsoner gjort den nordjyske landsdelsscene til en af dansk teaters mest interessante, udadvendte scener med et vidtspændende repertoire, der rækker fra den nye danske musical »En kort, en lang« til ny, tysk dramatik. Og med et ungt, dynamisk ensemble, som kan honorere kravene. Hvis jeg var teatrets bestyrelse, ville jeg passe godt på ham.

Årets chok

FYRINGEN AF ERIK JACOBSEN

Det kom som en bombe, da Det Kongelige Teaters bestyrelsesformand, Stine Bosse, fra den ene dag til den anden brutalt fyrede teatrets øverste chef, Erik Jacobsen. Man sagde ham tak for at have ført nationalscenen gennem hårde sparetider. Men nu var der brug for en teaterchef, som i langt højere grad kunne fortælle danskerne, hvad de fik for den halve milliard. Og der var brug for en chef, som bedre kunne tale om kunstens rolle og udstikke kursen – inden for murene og udenfor. Hvem det bliver, må det nye år vise. Staffan Valdemar Holm er et kvalificeret gæt.

Årets danske

»VARMESTUEN«, HUSETS TEATER

De små teatre klarede sig rigtig godt med nyskrevet dramatik, som var foruroligende fraværende andre steder. Anna Bros varme, solidariske »Varmestuen« på Husets Teater var en skøn skildring af forhutlede, troværdige skikkelser fra bodegaen. Også Jakob Weis, Thomas Levin og Christian Lollike var flot repræsenteret. Aarhus Teater proklamerede i øvrigt, at man i fremtiden vil satse stort på den nye dramatik og gøre den midtjyske landsdelsscene til dens centrum. Det lover godt.

Årets skuespillerinde

MARIE LOUISE WILLE

I »All My Dreams Come True«, der handlede om to moderne, deprimerede menneskers mangel på evne til at forestille sig verden på en alternativ måde, slog det gnister, når Marie Louise Wille brugte hele sin humor, sin uforfængelighed og sit naturalistiske følelsesapparat på en vild og ikke-realistisk tekst.

Årets musikforestilling

MUSIK SKAL DER TIL

Musikken spillede overalt på de større danske scener, hvor teaterdirektørerne drømte om kassesucces. Det Ny Teater genoplivede Gershwin-forestillingen »Crazy for You« til perfektion. Aalborg Teater lod livsglæden boble med »En kort, en lang«. Gasværkets dobbelte »Skammerens datter« var en kraftanstrengelse. Og Nørrebro Teater slap godt fra en teaterkoncert – jo, den lever endnu, skønt Beatles-spektaklet »Let it Be« var lige ved at tage livet af den først på året – med sange om »København«.

Årets skuespiller

THURE LINDHARDT

De fleste store stjerneskuespillere var gået til filmen i 2013. Men i rollen som den autistiske Christopher i »Den mystiske sag om hunden i natten« på Betty Nansen Teatret spillede Thure Lindhardt bevægende med hele den voksne skuespillers beherskelse af sine virkemidler.