Årets 10 bedste kunst-oplevelser

Trods afmatning, besparelser og finanskrise går det godt i kunstlivet. I hvert fald hvis man er publikum. For de udøvende er det en anden sag.

Bjørn Nørgaard i aktion på Statens Museum for Kunst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Anselm Kiefer på Louisiana

Kosmos, den europæiske kultur og den tyske tragedie er blandt de tunge emner i Anselm Kiefers storladne maleri. Udstillingen på Louisiana er den store historie om alting. Intet mindre. Hans billeder er den helt altomfattende eksistentielle fortælling om tilværelsen og om det at være menneske. Og så er den fint ophængt og logisk disponeret. Udstillingen kan stadig ses til 9. januar.

Bjørn Nørgaard på Statens Museum for Kunst

Blandt årets store oplevelser var Bjørn Nørgaards udstilling, der kun blev bedre ved gensyn. Den fortalte hele historien fra de tidlige skulpturelle eksperimenter og de happenings, der egentlig markerede et farvel til kunsten i traditionel forstand, og den viste i et opløftende rum, hvordan han er blevet ved og ved og igen og igen har føjet nye aspekter til værket. Ikke mindst de tidlige skulpturer og den performative del af værket stod frem på udstillingen.

Christian Lemmerz på ARoS – Aarhus Kunstmuseum
Lemmerz arbejder meget bevidst med sine materialemuligheder og går aldrig af vejen for en god, mere eller mindre indforstået vittighed her og der. I sine mest markante værker tager han fat dér, hvor det for alvor er interessant og gør ondt. Fordi han formår at skære gennem skuespil- eller underholdningssamfundets visuelle støj og minde om det væsentlige og det egentlige. Udstillingen kan ses frem til 6. februar

Japan – på Ordrupgaard

Det er ikke en ny historie, at navnlig de franske impressionister blev inspireret af japanske træsnit i midten af 1800-tallet. Men historien om dette afgørende møde er fortalt med stor og imødekommende pædagogisk klarhed. Det er de færreste, der besidder en større paratviden om Japan fra midten af det 17. til midten af det 19. århundrede. Men gennem en mild dosering af faktuelle oplysninger på små og store plancher bliver man godt hjulpet til ikke bare en stor æstetisk men også en vedkommende kulturhistorisk oplevelse. Udstillingen er forlænget til 20. marts.

Christen Købke på Ny Carlsberg Glyptotek

200-året for Christen Købke blev fejret med udstilling i London – men fødselsdagen markeredes dog også med en ophængning på Glyptoteket. Billederne viste Købke som den minutiøse skildrer af den særlige danske identitet, der begynder at danne sig under indtryk af katastroferne, der ramte landet i 1800-tallet. Det er et Danmark, hvor idealet er en solid borgerlig idyl med vægten lagt på de gode dyder og en pædagogisk kærlighed til det danske landskab med slotte i det fjerne og Dannebrog i det nære.

Olafur Eliasson  på Kunstmuseet Arken
Med et sikkert greb har Olafur Eliasson skabt et værk til Arken, der er en slags syns- eller oplevelsesmaskine. Som i romantikkens storladne tågelandskaber går man i Olafur Eliassons tunnel- eller passageværk gennem forskellige tilstande af lys og tåge. Det er et imødekommende værk, der henvender sig til begge hjernehalvdele. Udstillingen kan ses til 27. november 2011.

Nina Sten-Knudsen på Nivaagaards Malerisamling

I sin anmeldelse skrev Astrid la Cour blandt andet, at »Nina Sten-Knudsens fragmentariske drømmefortællinger bringer én vidt omkring. De store labyrintiske landskaber og byprospekter er stadig hendes styrke. Nutiden og fortiden hvirvles op i fantasiens altomfavnende verden og rammesættes af drømmens sprængning af alt, hvad der hedder logisk meningssammenhæng. I en blanding af fri fantasi og slørede erindringsfragmenter folder en historie sig langsomt ud.«

Hotel Pro Forma undercover i Det Kongelige Bibliotek

Til Det Kongelige Bibliotek skabte Hotel Pro Forma en fremragende udstilling om, hvad man kunne kalde bibliotekets sjæl eller infrastruktur. Gennem en stærkt sanselig iscenesættelse fik man en poetisk indsigt i, hvad der foregår bag kulisserne i den store vidensgenerator. Hvad gemmer der sig på lagrene, hvordan tænker sikkerhedschefen, hvad er verdens største bog? Og verdens mindste? Hvad laver Nettos tilbudsavis fra marts 2009 i en montre? Osv. Osv.

David Lynch i Kunstforeningen
Det er ikke ofte, kunstnere kan være suveræne på mere end ét felt, men David Lynch er ikke blot en stor filmskaber. Han er også en god kunstner, der viste billeder med et originalt og personligt udtryk, der troværdigt føjer facetter til indtrykket af den store visuelle poet, vi i forvejen kender fra det gyldne lærred.

Genåbningen af Øregaard Museum
Efter en smuk renovering genåbnede Øregaard Museum med en udstilling om familien, der opførte landsted i begyndelsen af det 19. århundrede. Udstillingen var fint fortalt og gav et godt indblik i, hvordan det bedre borgerskab dengang omgav sig med kunst og kunsthåndværk. Bagsiden af medaljen var de mange mennesker, der sled for en ussel løn og uden et hjem som slaverne på familiens besiddelser i Vestindien.