A-kasser gennemhuller filmproduktion

»Vi kan ikke fastholde vores kunstneriske personale efter de skærpede dagpengeregler,« siger filmproducent og ejer af ASA Film Henrik Møller-Sørensen. Skuespilleren Steen Springborg efterlyser samlet vurdering af hele skuespillerbranchen. Han kalder forholdene »anstødelige«.

De skærpede dagpengeregler, som blev indført ved årsskiftet og stresser skuespillere ud i andet erhverv, har allerede fået effekt i filmbranchen.

»Det er blevet utrolig svært at fastholde kvalificeret kunstnerisk personale til vores filmproduktioner,« siger Henrik Møller-Sørensen, producent og ejer af ASA Film, der senest har produceret »Far til Fire«-filmene:

»Vi bliver ved med at uddanne nye medarbejdere, men så snart de har en lille pause mellem to job eller er deltidsansat, så bliver de plukket og sendt ud og sortere papkasser i stedet. Det er en voldsom og fuldstændig uansvarlig udvanding af de kunstneriske brancher, som eksisterer i kraft af talentfulde og dyrt uddannede freelance-arbejdere,« siger Henrik Møller-Sørensen.

De skærpede regler rammer ikke kun skuespillere, men alle faggrupper på en filmproduktion, hvor mange ansættes på deltid i måske 20 optagedage på en måned.

»Det betyder, at de allerede under optagelserne skal søge tre fuldtidsstillinger om ugen og bliver henvist af A-kassen til fuldtidsstillinger uden for deres erhverv. Også selv om de har et nyt engagement, som ligger og venter en måned senere,« siger Henrik Møller-Sørensen.

Han støtter varmt forslaget, som Socialdemokraternes kulturordfører fremkom med i Berligske Tidende i går om en særlig A-kasse for kunstnere.

»Det fornuftigt,« siger han.

»Oplagt,« siger skuespilleren Steen Springborg om forslaget, men også at der skal meget mere til:

»Man skal simpelthen gennemtrævle hele området og se, hvordan det er skruet sammen med lønninger, beskatning, ansættelser, elevpladser osv. Og så skal man behandle folk ordentlig,« siger Steen Springborg.

Man kan f.eks. starte med at spørge ham. Han har været skuespiller i 35 år og ligget vandret i alle mulige genrer. For tiden spiller han titelrollen i Folketeatrets jubilæumsmusical »Knud den Kedelige«.

Det handler bl.a. om teatre, der ifølge Steen Springborg har skåret prøvetiden ned med en uge, fra syv til seks uger, og forudsætter, at skuespillerne har lært teksten inden prøvestart.

Det handler om skuespillere, der aflønnes i samme lønrammer som statsansatte.

»Jeg får den samme løn som en dårligt betalt mellemleder i det offentlige. Hvis ikke man vil fjerne det lønloft, så skal man i hvert fald holde op med at slå os med en kæp bagefter, fordi vi ikke kan spare op af sådan en løn til en periode med ledighed f.eks. om sommeren. Teatre har jo ikke åbent hele året.«

Det handler også om et arbejdsmarked, som skrumper ind.

»Jeg har spillet på ABC-Teatret, Amagerscenen og Privatteatret, som er blevet lukket, og Gladsaxe Teater, som er delvis lukket. For få år siden var der 32 revyer. I dag er der en håndfuld. Selv reklamefilm bliver der færre af. Alt er gået voldsomt ned.«

Det er ikke bedre på film og TV:

»Jeg blev for nylig tilbudt en rolle af et TV-selskab til en løn som nærmest var uforskammet. Men sådan er det blevet. Folk er desperate og siger ja til hvad som helst. Der produceres også så mange film, at filmroller er blevet dårligere lønnet end nogen sinde,« siger Steen Springborg.

Han har ikke prøvet at blive sendt i aktivering - endnu:

»Men det vil ramme alle en dag. Hvis jeg bliver udsat for det, så holder jeg op. Så vil jeg ikke være med mere. Jeg tror nok, at jeg vil kunne lave hvad som helst, men jeg vil ikke finde mig i at blive behandlet på en nedladende måde.«