90.000 brugere på DR Update om ugen

DRs nye satsning med TV-nyheder på nettet, DR Update, tiltrækker 90.000-100.000 brugere om ugen. »Det gør hjemmesiden til en af DRs bedste lanceringer på nettet,« siger Nicolaj Porsbo, leder på dr.dk. »Et pænt tal, men det blegner noget i forhold til den store markedsføring,« siger medieekspert.

Foto: Claus Fisker / Scanpix Fold sammen
Læs mere

For to måneder siden lancerede DR sit nyeste våben i nyhedsmediernes kamp om kunder. Det er hjemmesiden DR Update, og den ser ud til at virke. Hver uge klikker 90.000-100.000 såkaldte unikke brugere sig ind på den nye hjemmeside, hvor man kan se TV-nyheder.

»Det er et meget højt tal for et helt nyt produkt. Vi vil selvfølgelig gerne have flere brugere, men vi er virkelig godt tilfreds. Jeg kan ikke huske, at vi i DR er kommet så godt ud med helt nye ting på nettet så hurtigt. Vi har tidligere lanceret nye hjemmesider på dr.dk indenfor musik og kultur, og i den forbindelse står Update som en af de bedste lanceringer,« siger Nicolaj Porsbo, chef for dr.dk.

Den nye hjemmeside er et alternativ til både TVs nyhedsudsendelser og avisernes hjemmesider. På DR Update kan man selv vælge de TV-nyheder, man ønsker at se, ligesom man selv vælger, hvornår man vil se dem. Hjemmesiden, der havde premiere den 7. juni, er kommet på et tidspunkt, hvor andre hjemmesider har nogen succes med at tiltrække flere brugere ved at vise filmklip. F.eks. er der filmklip på Børsen, TV2 og Ekstra Bladets hjemmesider, og Googles YouTube, der viser filmklip, har haft meget stor fremgang.

»Umiddelbart er det et flot brugertal for en ny hjemmeside, men hvis man ser det i forhold til, at DRs hjemmeside dr.dk, som på sin forside har et link til Update og har næsten to millioner unikke brugere om måneden, så er det ikke så meget. Hvis man samtidig tænker på, at Update har været massivt markedsført på alle DRs kanaler, så er det måske knap så imponerende med et ugetal på 90.000-100.000. Med den kraftige markedsføring burde der måske have været flere,« siger Kenneth Brenøe, direktør i mediebureauet Group M, som rådgiver store virksomheder.

110.000 op til målet
Internt har DR sat 200.000 unikke brugere som sit succesmål, men hvornår man når det, tør Nicolaj Porsbo ikke sige noget om.

»Vi når det ikke, før vi får foretaget nogle omlægninger på dr.dk, sådan at der flere steder på hjemmesiden er links til DR Update. I dag er den primære indgang via forsiden på dr.dk. Kun halvdelen af vores daglige trafik kommer via dr.dk. Den anden halvdel kommer alle mulige andre steder, f.eks. fordi folk har lagt DR Update ind som fast bookmark i deres PC, eller fordi de finder os via Google,« siger Nicolaj Porsbo, som regner med, at en stor del af væksten på DR Update skal komme via dr.dk.

DRs hjemmeside er med to millioner unikke brugere om måneden Danmark største. Kenneth Brenøe tror også, at udviklingen går i retning af, at hjemmesider i højere grad vil tilbyde filmklip.

Der er endnu ikke lavet analyser af brugernes tilfredshed med DR Update. Eventuelle ændringer af det redaktionelle indhold og nye initiativer skal tages under overvejelse i midten af september. DR Update har 20 medarbejdere.