70 år: Kirsten Olesen er en følelsesmæssig vulkan

Kirsten Olesens vidtfavnende talent rækker fra de store tragediers monumentale lidenskabelighed til Agnes Jensens djærve snusfornuft i »Matador«. En stor skuespiller fylder 70.

bmr
Kirsten Olesen spiller i øjeblikket i »De fulde« på Det Kongelige Teater. Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Winther

Det er lidt af en rolle, Kirsten Olesen spiller i øjeblikket i det russiske stykke »De fulde« på Det Kongelige Teater. Blond paryk, lyserød dynejakke. Plakatfuld luder på grænsen til det imbecile af druk. Og mærkeligt uden alder. På samme måde som skuespilleren Kirsten Olesen er forblevet det. Ældre, jovist. Men fuldt ud i beherskelse af sine virkemidler, ja, nærmest skærpet og slebet, ikke mindst kropsmæssigt, hvilket der absolut er brug for i forestillingen, hvor ingen er ædru og står fast.

Da Kirsten Olesen for en lille håndfuld år siden kom i hænderne på instruktøren Katrine Wiedemann i forbindelse med Brecht-forestillingen »Den kaukasiske kridtcirkel«, virkede det, som om hun føjede en fysikalitet til sin skuespillerfysiognomi, man ikke havde set før.

Kirsten Olesen fylder 70 år fredag den 10. maj 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Nogenlunde samtidig virkede det i det hele taget, som om hun blev endnu mere frisat som skuespiller. Heldigvis har Det Kongelige Teater holdt fast i hende. Gang på gang stiller hun beredvilligt op som holdspiller i teatrets ensemble. Uden at det virker, som om teatret på det seneste helt har forstået at give hende de muligheder, der tilkommer en skuespiller af hendes uomtvistelige format, med de kræfter, hun stadig rummer.

Skulle have været lærer

Oprindelig var det lærergerningen, der kaldte på pigen fra Horsens. Faktisk havde hun ansøgt om at komme på seminariet, men der var et års ventetid, for hun var for ung. Uden at vide ret meget om, hvad teater var, gik hun til optagelsesprøve på Odense Teater i et anfald af ungdommelig forfængelighed – hun havde fået fortalt, at hun var god til at spille skuespil. Noget, de på teaterskolen var enige i, for hun kom ind i første forsøg.

Da hun var færdiguddannet i 1971, blev hun i byen hos teatergruppen Banden, men det var på det lille Strøghusteatret i København, at hun fik sit berømte gennembrud som Elektra i den græske tragedie af samme navn i Birgitte Prices iscenesættelse.

Her demonstrerede hun den voldsomme, næsten vulkanske lidenskabelighed, et følelsesdirrende format, der siden har givet hende mange klassiske roller af tragisk tilsnit – fra »Medea« til »Sorg klæder Elektra«, fra Masja i »Tre søstre« til fru Alving i »Gengangere« i det sceneliv, hun først og fremmest har haft på Det Kongelige Teater siden 1979. En arbejdsplads, hun har været overraskende tro mod gennem alle årene med et væld af roller, også i det moderne repertoire.

Gennembrud: Kirsten Olesen med Niels Alsing i Euripides' tragedie »Elektra« på Strøghusteatret i 1977. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjarne Lüthcke.

Nogenlunde samtidig med engagementet med nationalscenen fik hun så et stort, folkeligt gennembrud som den slagfærdige og driftige stuepige Agnes Jensen i TV-serien »Matador«. Kirsten Olesens opvakte og uimponerede energi i rollen inspirerede efter sigende Lise Nørgaard og Erik Balling til Agnes' sociale udvikling i serien.

Kirsten Olesen og Elin Reimer som Agnes og Laura i køkkenregionerne i det varnæske hus i »Matador«. Fold sammen
Læs mere
Foto: DR.

Filmen har gennemgående brugt hendes evne for hverdagslig almindelighed til trods for tidlige flotte præstationer i Henning Carlsens »Hør, var der ikke en der lo?« og Bille Augusts debutfilm »Honningmåne«. Fra de senere år har de fleste været enige om, at det var ærgerligt, at hendes spændende kunstnerfigur i TV-serien »Arvingerne« skulle lade livet allerede efter første afsnit.

Skelettet holder

Da TV 2 for fem år siden spurgte hende, hvad det bedste ved hendes alder var, svarede hun usentimentalt: »At mit skelet holder, og at jeg ikke er afhængig af medicin eller udsat for skader. Jeg føler mig stadigvæk fit for fight. Fysisk og psykisk har jeg det godt.«

Samtidig formulerede hun sig om, at det ikke lige var i den aldersklasse, de bedste roller er.

»Sådan er verdenslitteraturen. Den kan jeg ikke lave om på. Jeg tror, jeg bliver smidt ud fra Det Kgl. Teater, når jeg er 70 år. Det er i hvert fald overgået mange af mine kolleger. Medmindre man er mand. Sådan er det jo desværre stadigvæk. Der er ikke en King Lear i den kvindelige afdeling,« sagde hun ved den lejlighed.

Måtte hendes spådom blive gjort til skamme. Foreløbig er hun i hvert fald at finde på nationalscenen, hvor hun bl.a. igen skal give liv til den synske fru Drusse i dramatiseringen af TV-serien »Riget«.

På selve fødselsdagen skal hun arbejde:
»Jeg tænker da, at jeg giver et glas til mine 14 fulde kammerater dér efter forestillingen,« sagde hun for nylig til ugebladet Søndag.

Kirsten Olesen fylder 70 år fredag 10. maj 2019.