6. låge: Balladen om den skæggede dame

Frem til jul kigger vi tilbage på de største og mest mindeværdige musikalske øjeblikke og tendenser fra det forgangne år.

A man dressed as Austrian Eurovision Song Contest 2014 winner Conchita Wurst holds up a sign that reads, "Beard is the new black", at the annual gay pride parade in Stockholm August 2, 2014. REUTERS/Annika Af Klercker/TT News Agency (SWEDEN - Tags: TPX IMAGES OF THE DAY SOCIETY) ATTENTION EDITORS - SWEDEN OUT.NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN SWEDEN. THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. IT IS DISTRIBUTED, EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS.NO COMMERCIAL SALES Fold sammen
Læs mere
Foto: TT NEWS AGENCY
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Stort og fint skulle det være. Da Danmark vandt værtsskabet for Eurovision Song Contest 2014 var der ingen, der regnede med at det ville ende som det gjorde. Balladen startede sådan set allerede, da København blev valgt som værtsby foran blandt andet Herning.

Såvel DR som Wonderful Copenhagen havde de helt store armbevægelser fremme og kundgjorde, at de forladte B&W Haller skulle give Eurovision et mere råt og nyt udtryk mens hele Refshaleøen skulle omdannet til en Eurovision Island, hvor hele Verden ved selvsyn kunne se, hvad Danmark og DR var i stand til at skabe.

Men én ting havde de ikke styr på - omfanget af opgaven og økonomien. Wonderful Copenhagen kunne ikke håndtere så stor en opgave og da den skæggede dame Conchita Wurst havde sunget sejren hjem til Østrig begyndte efterspillet. Skandalen blev rullet op mens millionregningen bare blev større og større.