2013: Chokoladejulekalender lever ikke op til forventningerne: »Sådan noget lort«

Et par klistermærker i en julekalender fra chokoladefabrikanten Toms fik danskerne til at tabe chokoladekagerne i 2013.

Et ændring i Toms chokoladejulekalender i 2013 faldt mildest talt ikke i god jord hos danskerne.  Fold sammen
Læs mere
Foto: FOTO: Nikolai Linares

Danskerne er glade for julen og de traditioner, der hører sig til den. Mange går i slutningen af november ned i deres lokale supermarked og køber en chokoladejulekalender til deres unger.

Og når julekalenderen ikke er, som den plejer, så falder der brænde ned. Det fik chokoladefabrikanten Toms at føle, da de i 2013 havde dristet sig til at ændre julekalenderen, så der i to af lågerne var klistermærker istedet for chokolade.

»Jeg er den uheldige ejer af en Toms Julekalender. Er virkelig skuffet over denne i år. Mit barn nærmest græd, da hun åbnede den 14. og fandt endnu et lille dumt klistermærke. Synes ikke, at Toms kan være bekendt at putte sådan noget lort i de to største låger«, skrev Dennis Lynge på Toms’ Facebook-side.

Lars Christiansen, marketingsdirektør hos Toms

»Man kan diskutere, om det var en god idé.«


De skuffede julekalenderejere bombarderede Toms’ Facbook-væg med dårlige anmeldelser, for klistermærker hørte sig altså ikke til i en chokoladejulekalender.

»Hvad skal man bruge to klistermærker til. Køber denne kalender for at få jeres lækre produkter. Ellers kunne jeg ligeså godt købe en klistermærkekalender, hvis det var det, jeg ville have. Syntes jeres kalender i år er så skuffende, og for mig og min families vedkommende bliver det sidste år, vi køber jeres kalender,« skrev Rikke Haulrik.

Ud over det nye klistermærkeinitiativ fik Toms også på puklen for, at nogle af chokoladerne ikke sad ordentligt fast, så de faldt ned i bunden af kalenderen.

Toms lagde sig fladt ned på maven og trak i land. Man ville gå tilbage til den gamle, velkendte julekalender. Der var ingen grund til at ændre på noget, der virkede.

»Vi går væk fra, at der er i nogle låger ikke er chokolade. Vi gjorde det for variationens skyld, men man kan diskutere, om det var en god idé. sagde Lars Christiansen, marketingsdirektør hos Toms, til B.T.

Det skulle dog ikke være sidste gang, at Toms endte i en julekalenderrelateret shitstorm. I 2018 var den gal igen, og utilfredse kunder klagede denne gang over, at der i nogle låger var for meget chokolade, mens der i andre slet ingenting var.