17. låge: Da Taylor Swift gik i graven, genopstod og tog på hævntogt mod fjenderne

Hver dag frem til jul peger Berlingskes musikredaktion på de 24 sange, der har gjort størst indtryk i 2017. Bag dagens låge finder du en af årets mest omtalte sange, hvor en af tidens største popstjerner forsøger at genopfinde sig selv som slem pige.

FILES-US-ENTERTAINMENT-BRITAIN-MUSIC-TELEVISION-AWARD-MTV
Den amerikanske popstjerne Taylor Swift forsøgte at begrave sit gamle image og rebrande sig selv på singlen »Look What You Made Me Do« og albummet »Reputation«  AFP PHOTO / SUZANNE CORDEIRO Fold sammen
Læs mere
Foto: SUZANNE CORDEIRO

Ok, indrømmet. Taylor Swifts »Look What You Made Me Do« er måske ikke en af 2017s bedste sange, hvis man udelukkende dømmer den på dens rent musikalske kvaliteter. Her er den groft sagt en electroclashet popsang af den relativt anonyme slags, hvis største musikalske wow-faktor er, at det låner en melodistump fra Right Said Freds kitschede 1990erhit »I’m Too Sexy«.

Men Swifts sang er så absolut en af årets mest opsigtsvækkende. Nærmest umulig at komme udenom. Ikke mindst på grund af den vilde selviscenesættelse, som den amerikanske popstjerne omgærdede lanceringen af singlen med.

Mystisk. I sensommeren forsvandt alt indhold pludseligt fra Taylor Swifts sociale medie-profiler. Pist væk var det. Tweets, Instagram- og Tumblr-posts og Facebook-opdateringer. Alle steder var der totalt blackout på nøjagtig samme tid. Det igangsatte spekulationer hos fans og i medierne om, at sangerindens konti måske var blevet hacket. Men det var ikke tilfældet.

Efter nogen tid dukkede en serie kryptiske videoer med slanger op på Swifts forskellige SoMe-kanaler. Videoer med referencer til sangerindens beefs med andre kendisser som Kanye West, Katy Perry og ekskæresten Calvin Harris. Disse videoer blev efterfulgt af annonceringen af, at hendes nye single  »Look What You Made Me Do« ville udkomme den 24. august.

Denne alternative markedsføringsstrategi fungerede efter hensigten og sangen blev en øjeblikkelig succes. Det satte rekord som det mest afspillede nummer i de første 24 timer efter dets udgivelse på streamingtjenesten Spotify. Få dage senere fik musikvideoen til sangen så premiere ved årets MTV Video Music Awards.

»Here lies Taylor Swift’s reputation«. Sådan lyder teksten, som står skrevet på den gravsten kameralinsen zoomer ind på i starten af videoen til »Look What You Made Me Do«. Symbolikken er ikke til at tage fejl af. Taylor Swift er i færd med at lægge sit gamle pop-jeg i graven. Manipulere med sin selvfortælling og selvfremstilling. Gøre op med sit offentlige image og med folks opfattelse af hvem hun er som popstjerne. Rebrande sig selv, som det hedder med et af tidens modeord.

Swift ønsker ikke længere at være naboens pæne poppige. Niks. »I’m sorry the old Taylor can’t come to the phone right now/Why?/oh ‘cause she’s dead« siger en stemme i en telefon i videoen. Den gamle Taylor er død. Borte. Væk. Den nye Taylor har fået kløer og kant, må vi forstå. Nu iscenesætter Swift sig selv som en uafhængig og uatig mean girl. Sådan én der ikke finder sig i pis fra nogen som helst. Hverken fra nærgående paparazzier, kritiske kolleger eller svinske eks’er.

»I got smarter/I got harder in the nick of time/Honey, I rose up from the dead, I do it all the time/I've got a list of names and yours is in red underlined/I check it once/Then I check it twice, oh!/Ooh, look what you made me do«. Swift er taget på hævntogt og hendes haters er målet. De kan bare komme an. De kommer til at fortryde det. Hun er helt kold.

Musikvideoen er way over the top. Her giver Swift den attituderelativistisk gas i rollen som en  række dystre og kyniske sider af sin persona. Hun optræder som blandt andet frådende zombie, nitte- og læderbeklædt biker-chick, piskesvingende dominatrix i latex, hvæsende slange-dronning samt som en overfladisk og verdensfjern poptøs med slet skjulte referencer til kollegaen Katy Perry.

Men det bliver for meget af det gode. Symbolikken er for tyk. Alt bliver skåret ud i pap. Stilskiftet virker forceret. Swift fremstår selvhøjtidelig og småkikset, frem for empowered og selvironisk. Budskabet drukner i videoens pjankede fastelavnsleg. Ikke mindst da sangen ikke står mål med de store armbevægelser som Swift postulerer på billedsiden. Fundamentalt savner nummeret melodisk finesse og iørefaldende gennemslagskraft. Noget som også kendetegnede dele af Swifts album »Reputation«, som fulgte trop i november.

Vi har set lignende forsøg på kunstnerisk transformation i popverdenen utallige gange. Britney. Miley. George Michael. Madonna. Bowie. For nu at nævne nogle stykker. Nogle forvandlinger er lykkes til stor kunstnerisk og kommerciel succes. Andre har været fejlslagne. Swifts hamskifte lader stadig meget tilbage at ønske rent kunstnerisk. Men sangen toppede hitlisterne i en lang række lande inklusiv USA og England, så noget har den nye Taylor da gjort rigtigt.

Samtlige sange i årets musikalske julekalender bliver løbende samlet her: