150 millioner kroner søges til en ny bro i Sydhavnen

Områdefornyelsen i Sydhavnen er i fuld gang, men Københavns Kommune drømmer også om en unik bro mellem det gamle og det nye Sydhavnen. Der mangler bare lige 150 millioner kr.

Foto: Tredje Natur. Sådan kunne den nye sydhavnsbro se ud.
Læs mere
Fold sammen

Sydhavnen i København er gamle arbejderkvarterer og nye kanalkvarterer. Det er ældre boligkareer og spritnye ejendomme af glas og stål, og midt mellem de to områder løber Sydhavnsgade, der med sin tunge og travle trafik er med til at understrege opdelingen af bydelen i to.

Det vil Københavns Kommune gerne lave om på. Derfor er der til områdefornyelse af Sydhavnen blevet afsat 50 millioner kroner, der blandt andet skal gå til at opgradere nogle af de mest slidte pladser og gader i den gamle del af bydelen, etablere grønne områder, renovere almene boliger og styrke butikslivet.

Alt sammen meget godt, men selv med den planlagte markant fysiske udvikling af Sydhavnen over de næste fire år udgør Sydhavnsgade stadig en skarp grænse mellem det gamle og det nye Sydhavnen.

Derfor ønsker Københavns Kommune sig en bro, der kan føre cyklister og fodgængere over den travle indfaldsvej. Argumenterne er mange. Det bliver mere attraktivt for beboere i det nye kvarter at bruge bl.a. butikkerne i det gamle Sydhavnen, mens beboere i det gamle Sydhavnen får lettere adgang til vand og - af samme grund -muligvis en øget værdi af deres boliger.

Det bliver rent fysisk tryggere og mere sikkert at passere gaden. Og så vil broen ikke mindst være med til at gøre den mentale barriere mellem beboerne i de gamle kvarterer og de nye mindre.

»Broen kan blive ét, samlende greb, der kobler Sydhavnen sammen og synliggør viljen til at investere i at løfte Sydhavnen imagemæssigt og socialt«, som det er formuleret i rapporten »Broforbindelse over Sydhavnsgade – analyse af effekter og potentialer«, som Københavns Kommune fik udarbejdet i 2015.

Økonomisk udfordring

Arkitektonisk skal broen være noget særligt. Sydhavnsgade fungerer for tusinder af bilister som indgangsport til København, så i oplægget er den designet som et iøjnefaldende vartegn. Det vil i denne sammenhæng sige en 300 meter lang bro udstyret med en buet pergola med klatrende blåregn, der med tiden vil overdække broen, så man går eller cykler gennem en tunnel af blomster.

Under broen skal der være overdækkede legepladser, skaterbaner og sågar et maritimt idrætscenter i den østlige ende mod vandet, som udnytter den oplagte mulighed for aktiviteter ved og på vandet. På toppen er der indtænkt et udkigspunkt, og om aftenen vil hele herligheden være oplyst.

Det er Tredje Natur, der står bag oplægget – med udgangspunkt i en forundersøgelse, foretaget af COWI og Gehl Architects og Realdania, der har betalt for undersøgelsen af muligheden for broen.

Københavns Kommune skønner, at der vil være mellem 1.800 og 3.000 daglige brugere, heraf en del studerende ved Aalborg Universitet København, der ligger ved det, der skal blive den østlige brolanding. Brugerne af broen vil desuden få glæde af en direkte vej til den kommende metrostation ved Mozarts Plads.

Udfordringen er penge. Broen koster 120 millioner kroner at opføre. Hertil kommer mellem 17 og 31 millioner kroner for etablering af faciliteter under broen samt 13 millioner kroner, hvis byrum ved broens ender ved henholdsvis Scandiagade og A. C. Meyers Vænge også skal blive til virkelighed.

De penge har Københavns Kommune ikke, så næste skridt er at finde de penge, der kan gøre ideen til virkelighed. Det er imidlertid ikke et skridt, der ligger lige for.

»Der er stadig ikke fundet finansiering til broen, ingen fonde har meldt sig på banen, og den blev ikke løftet i forbindelse med efterårets forhandlinger om budgettet for 2017«, siger teamleder i Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune Tine Pind Jørum.