Vi lærer børn at lyve om deres behov – og kalder det fejlagtigt for dannelse

Undersøgelsen fra Børnerådet, Danske Skoleelever og UNICEF Danmark dokumenterer, at næsten halvdelen af eleverne i udskolingen ikke må spise eller drikke ved behov. Det er et opsigtsvækkende tal. Ikke mindst fordi det peger på en udbredt praksis, der risikerer at blive en kulturblindhed.

»Som autist og person med adhd ved jeg, hvor meget sansestøj der kan være forbundet med at spise og drikke – og hvor svært det kan være at mærke sult og tørst, før behovet pludselig bliver akut.« Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Forestil dig en arbejdsplads, hvor du ikke må hente en kop kaffe eller et glas vand uden at spørge om lov. Hvor du må finde på undskyldninger for at få fem minutters pause. Hvor behov for mad, hvile og ro bliver set som forstyrrende. De færreste voksne ville acceptere det. Men det er hverdagen for mange børn i skolen.