Uden elbiler når vi ikke klimamålet

Kampen om at få elbiler på de danske veje handler først og sidst om Danmarks klimamål. At nå klimalovens 70-procentsmål i 2030 kræver en omstilling af vores transportsektor. Jo færre kilometer der køres med benzin- og dieselbiler, jo bedre er chancen for, at vi når vores klimamål.

»I takt med at prisen på elbiler falder, teknologien udvikler sig, og bilkøbernes skepsis aftager, forventer vi, at salget af elbiler hurtigt stiger, og vi vurderer, at op mod 700.000-800.000 elbiler i 2030 er et sandsynligt scenario,« skriver Peter Møllgaard og Niels Buus Kristensen. Bax Lindhardt

Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Anders Eldrup sagde det selv på Elbilkommissionens pressemøde: Arbejdet med indfasningen af elbiler skulle være startet for 10-15 år siden. For sagen er den, at vi ikke kommer uden om elbilerne i den grønne omstilling. I 2030 skal vi have reduceret udledningerne med 70 pct., og i 2050 skal vi være klimaneutrale. Det efterlader ikke plads til forurenende biler i fremtiden.