Skoleforsker: Coronakrisen har lært os det, vi godt vidste om folkeskolen

Coronaperioden har udkrystalliseret billedet på de skoler, som vi egentlig altid har ønsket os. Skoler, der kan skabe hele faglige mennesker gennem fag, undervisning og andre pædagogiske aktiviteter.

»..også den fornyede opmærksomhed mod betydning af skolens fællesskab og det, at det ikke udelukkende drejer sig om at ruste eleverne til uddannelse og arbejdsmarkedet, har en lang historik bag sig. Skolens formål har nemlig altid været dobbelt,« skriver Andreas Rasch-Christensen. Mads Joakim Rimer Rasmussen

Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Den samfundsmæssige nedlukning og gradvise genåbning på grund af coronavirus har revitaliseret hele debatten om, hvorfor vi egentlig driver skole. Det kan få en positiv effekt i forhold til skolens fremtid, men egentlig drejer det sig om at se på skolens oprindelige formål.