Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Kronikker Abonnement

Skolebibliotekerne forsvinder, men børn, der læser, trives i højere grad og har bedre koncentration. Så vi har et problem

Elevernes adgang til bøger og information skal gentænkes, for hvis børn aldrig ser en bog, læser de den med garanti heller ikke. Skole- og biblioteksorganisationer, som bevidner dagligdagen på biblioteker og skolebiblioteker, er dybt bekymrede, skriver Paw Østergaard Jensen og Klaus F. Svensson i denne kronik.

»Vi ved også, at når børn og unge derimod færdes digitalt for eksempel på sociale medier, falder deres trivsel, koncentration og fordybelsesevne. Når forbruget af digitale medier samtidig stiger år for år i skolerne, uden der gribes ind politisk, ja, så undrer det nok ikke nogen, at det skaber børn og unge i ubalance, mistrivsel og med en mangel på generel dannelse,« skriver kronikørerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares