Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Samarbejde for at skabe vækst

København, Gladsaxe og Kalundborg kommuner går nu konkret til værks for at skaffe kvalificeret arbejdskraft og et sammenhængende arbejdsmarked, der strækker sig fra København til Kalundborg. Vi vil bidrage til, at København bliver en metropol med vækst på linje med den, Hamborg og Stockholm kan præstere.

På Novo Nordisks fabrik i Kalundborg, der producerer insulin, er der lige nu 100 ledige akademiske stillinger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Frank Jensen er overborgmester i København (S), Anna Mee Allerslev er beskæftigelses- og integrationsborgmester i København (R), Karin Søjberg Holst er borgmester i Gladsaxe (S) og Martin Damm er borgmester i Kalundborg (V). Fold sammen
Læs mere

Novo Nordisk mangler kemiingeniører. Alene fabriksparken i Kalundborg, der producerer halvdelen af verdens insulin og investerer massivt i produktionen af blødermedicin, har lige nu 100 ledige akademiker-stillinger. I København går mere end 4.000 akademikere ledige.

Samtidig står vi over for en række store infrastrukturprojekter med f.eks. letbane, Femern-forbindelsen og supersygehuse, som kan skabe vækst, men som også stiller store krav til vores evne til at finde kvalificeret faglært arbejdskraft.

Eksemplerne fortæller en klar historie: Vi skal skabe et sammenhængende arbejdsmarked på hele Sjælland og i Sydsverige.

Vi har ikke råd til at betragte udfordringen med tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft til verdens største insulinproduktionsområde som et Kalundborg-problem eller de ledige akademikere som et Københavner-problem. Det er fælles problemer, som vi skal løse sammen for at skabe vækst til gavn for hele hovedstadsområdet med opland, det vi i dag definerer som »Greater Copenhagen«. Og det haster, for væksten i vores område halter bagefter flere andre nordeuropæiske metropoler.

Derfor er samarbejdet i Greater Copenhagen meget vigtigt. Det er ganske enkelt en helt ny måde at tænke på. Et krav til os alle – erhvervsliv, borgere og politikere – til at se på regionen som én stor og sammenhængende region fremfor en masse mindre enheder. Vi, borgmestre i tre kommuner, er nu enige om at kaste os over opgaven med at skabe et sammenhængende arbejdsmarked. Det gør vi ved at fokusere på to konkrete udfordringer:

Vi skal finde kvalificeret arbejdskraft til Danmarks største virksomhed, Novo Nordisk, og ditto til konstruktionen af letbanen fra Ishøj til Lyngby.

Der bor 3,9 mio. mennesker i Greater Copenhagen, mange af dem veluddannede og med styrker inden for f.eks. grønne løsninger og medicinalindustri. Fra Lolland til Lund har regionen meget at byde på, og det skal den kendes for internationalt. Det kræver, at vi evner at se ud over vores egne grænser lokalt, regionalt og nationalt.

I begyndelsen af 2020erne vil en letbane binde ringkommunerne i Storkøbenhavn sammen. Letbanen vil skabe 10.000-15.000 nye job til både højtuddannede, faglærte og ufaglærte.

Letbaneselskabet anslår, at det direkte arbejdskraftbehov er 3.000 mandår i anlægsperioden fra 2016 til 2021. Hovedstadens nuværende mangel på murere, tømrere, VVS-montører, elektrikere og chauffører sætter en tyk streg under behovet for at tænke nyt.

Løsningen er et konkret samarbejde mellem vores jobcentre, så vi bliver i stand til at stille med de rigtige hoveder og hænder til Letbaneselskabets underleverandører. Der vil bl.a. blive stor efterspørgsel efter højt specialiseret ufaglært arbejdskraft. Og når håndværkerfirmaer med adresse tæt på letbanebyggeriet får fyldt ordrebogen, vil det skabe plads til håndværkere fra andre dele af regionen. Tømrere fra provinsen vil pendle efter det arbejde, der opstår, og netop behovet for at styrke mobilitet på arbejdsmarkedet og en velfungerende infrastruktur er derfor vigtige pointer.

Vi kan sige det meget klart: God infrastruktur er en grundlæggende forudsætning for mobilitet og dermed helt afgørende for vores muligheder for at skabe et sammenhængende arbejdsmarked.

Greater Copenhagens trafikcharter understreger nødvendigheden af, at det skal være let at komme til, fra og rundt i hele regionen. Velfungerende infrastruktur skal bidrage til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft fra udlandet og på tværs af regionen. Målet er, at alle dele af regionen skal kunne nås sikkert på maksimalt en time fra København. Trafikcharteret peger på højhastighedstog mod Nord- og Sydeuropa samt Københavns Lufthavn som de to helt centrale elementer, men også en række regionale infrastrukturprojekter er afgørende for succes.

For en virksomhed som Novo Nordisk er adgangen til regionen fra udlandet og adgangen til let at kunne flytte sig rundt i regionen helt afgørende for den fortsatte vækst – i Bagsværd på virksomhedens hovedadresse og på fabriksparkerne i Hillerød og Kalundborg. Konkret handler det om at få bygget de sidste 27 kilometer af Kalundborgmotorvejen nu.

Henrik Wulff, koncerndirektør med ansvar for produktionen i Novo Nordisk, formulerer det på følgende måde:

»Vi vil gerne fortsat være med til at skabe vækst i Danmark ved at udvide vores produktion. 100 ubesatte akademikerstillinger 100 km fra Rådhuspladsen gennem længere tid tyder dog på, at der er barrierer for fortsat vækst, som vi skal have adresseret. Effektiv infrastruktur, der fremmer mobilitet, er den eneste vedvarende løsning for tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere udenfor København og dermed for fremtidig vækst i Danmark.«

Danskerne spilder i dag 130.000 timer dagligt på grund af trængsel på veje og i den offentlige transport. Det skal vi som højteknologisk samfund gøre noget ved, og vi har som borgmestre i tre kommuner i Greater Copenhagen stort fokus på at lette trængslen og dermed øge mobiliteten.

På samme vis kan det blive svært at fastholde den fortsatte vækst hos virksomheder som Novo Nordisk, hvis vi ikke kan levere den kvalificerede arbejdskraft. Vi skal kunne tiltrække hænder og hoveder til Novo Nordisk i Kalundborg, for ellers vil vi stå med problemer i både Kalundborg og Gladsaxe/Bagsværd. Samme billede tegner sig hos flere andre virksomheder i industriklyngen i Kalundborg og understreger for os, at vi står med udfordringer, som vi kun kan overkomme ved at arbejde tæt sammen på tværs af kommunale, regionale og nationale grænser.

»Novo Nordisk har over de sidste ti år investeret cirka 12 milliarder kroner i Kalundborg og skabt 1.600 nye jobs. Det kommer os selv, Kalundborg og Danmark til gavn. Vi forventer at bidrage med en lignende udvikling over de kommende ti år, men det forudsætter at infrastrukturen forbedres snarest,« forklarer Henrik Wulff fra Novo Nordisk.

Vi står med en række virksomheder, der er globale markedsledere, en veluddannet befolkning og store offentlige investeringer i ny infrastruktur. Det skal vi udnytte.

I Københavns Kommune har vi ingen problemer med at tiltrække nye borgere, men byggegrunde til større produktionsvirksomheder er ikke det, der er flest af. Eller sagt på en anden måde: Vi har brug for »den yderste ring« i Greater Copenhagen, hvor man i byer som Kalundborg kan få plads og gode forhold til produktion.

Når stillinger står ledige hos Novo i Kalundborg, og der samtidig er tusinder af ledige akademikere i København, vidner det om behovet for at styrke mobiliteten. Vores svar er et konkret samarbejde mellem vores jobcentre, hvor vi giver støtte til virksomhederne i form af udveksling af egnede kandidaters CV’er og formidling af disse til virksomhederne. Det har vi allerede en vis succes med, og vi vil nu intensivere samarbejdet på to helt konkrete cases: Tiltrækning af arbejdskraft til Novo Nordisk og til konstruktionen af letbanen mellem Lyngby og Ishøj.

Vi er overbevist om, at succes hænger tæt sammen med vores evne til at udvide vores forståelse af, at København ikke bare er det, der er indenfor voldene og lidt til. København er centrum i en metropol, vi kalder Greater Copenhagen, med en radius som omfatter såvel Sydsverige som hele Østdanmark. Alle vores udfordringer skal ses i sammenhæng, og løsninger udvikles i fællesskab.

Derfor har vi brug for hinanden, hvis vi vil vinde vækst-kapløbet og sikre Storkøbenhavn en fremtid som nordeuropæisk vækst-lokomotiv på linje med Hamborg, Berlin og Stockholm. Og det vil vi.

Frank Jensen er overborgmester i København (S), Anna Mee Allerslev er beskæftigelses- og integrationsborgmester i København (R), Karin Søjberg Holst er borgmester i Gladsaxe (S) og Martin Damm er borgmester i Kalundborg (V).