Mona Juul: Dannelse i folkeskolen er ikke som krymmel, man drysser på en softice, der er ved at smelte i solen

Dannelsen udebliver i den allervigtigste dannelsesinstitution, vi har. Folkeskolen bør og skal være en garant for, at alle børn, uanset hvor de kommer fra, får en vis grad af dannelse i løbet af skoletiden. Og hvordan sikrer man så det? Vi kan jo starte med at indføre noget så basalt som et fagligt pensum i alle boglige fag.

»Der er rigtig meget, der frister børn og unge i dag. TikTok og Instagram har taget opmærksomheden og nærværet fra os alle sammen. Mundrette begreber som 'doomscrolling' og 'reels' er blevet hverdag på børneværelset og i skolegården,« skriver Mona Juul. Foto: Søren Bidstrup

Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

I april kom den socialdemokratiske undervisningsminister Mattias Tesfaye med en melding, som jeg først blev overrasket over, dernæst rigtig glad for og til sidst ret skuffet over. Ministeren vil ved hjælp af en lovændring genindføre, at det hedder et »skolebibliotek« og ikke et »Pædagogisk Læringscenter« eller PLC, som det åbenbart er kommet til at hedde i dag.