Mark Zuckerberg: Jeg vil gerne afmystificere Facebooks forretningsmodel

Hvis man tror på, at alle skal komme til orde, at alle skal have lige chancer for at blive hørt, og kunne skabe en virksomhed fra bunden, er det vigtigt med teknologi, der tjener alle. Facebooks forretningsmodel gør det muligt at give brugerne magten over, hvad de vil se og høre.

For 15 år siden stiftede Mark Zuckerberg Facebook. Modellen bygger på, at folk gratis skal kunne komme i kontakt med hinanden. Det kan kun ske gennem salg af annoncer, som er målrettet brugerne. Forretningsmodellen giver ifølge Zuckerberg små virksomheder, som ikke har råd til annoncering i radio, TV og i trykte medier, at nå ud til mange. Det skaber vækst og arbejdspladser. Arkivfoto: Bertrand Guay/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

I næste måned fylder Facebook 15 år. Da jeg stiftede Facebook, var det ikke mit mål at skabe et globalt selskab. Det, der gik op for mig, var, at man kunne finde alt muligt på internettet – musik, bøger, informationer – bortset fra det, der betyder allermest: Mennesker.

Så jeg opbyggede en tjeneste, som folk kunne bruge til at komme i kontakt og lære hinanden at kende. I årenes løb har milliarder af mennesker benyttet sig af dette, og vi har opbygget flere tjenester, som folk i verden elsker og bruger hver eneste dag.

I den senere tid er jeg stødt på mange spørgsmål om vores forretningsmodel, så jeg vil gerne forklare de principper, vi arbejder ud fra.

Mark Zuckerberg Fold sammen
Læs mere

Jeg mener, at alle bør have en stemme og være i stand til at tage kontakt til andre. Og hvis det, vi vil, er at være tilgængelig for alle, har vi brug for en tjeneste, alle har råd til at bruge. Den bedste måde at gøre det er ved at tilbyde tjenesten gratis, og det sætter annoncerne os i stand til at gøre.

Folk fortæller os hele tiden, at hvis de skal se annoncer, vil de gerne have, at de er relevante. Det betyder, at vi bliver nødt til at forstå, hvad de er interesserede i. Derfor opretter vi kategorier baseret på de sider, folk besøger, hvad de klikker på og så videre - for eksempel folk, der godt kan lide sider om havebrug, og som bor i Spanien. Og så tager vi betaling fra annoncører, som gerne vil vise annoncer til den kategori af mennesker. Selv om segmentering af annoncer til forskellige grupper eksisterede lang tid før internettet, giver online-annoncering mulighed for en langt mere præcis målretning og derfor mere relevante annoncer.

Gennemskuelighed

Internettet giver os også mulighed for at tilbyde en langt større gennemsigtighed og kontrol over, hvilke annoncer, du møder, end TV, radio og trykte medier. På vores tjenester har du kontrol over, hvilke informationer vi har lov til at anvende til at vise dig annoncer, og du kan blokere enhver annoncør, du ikke ønsker at se reklamer fra. Du kan finde ud af, hvorfor du ser en annonce, og du kan ændre dine præferencer, så du får annoncer, du er interesseret i. Du kan også benytte vores værktøjer for gennemsigtighed om annoncer til at se hver enkelt annonce, som en annoncør viser til alle andre brugere.

Alligevel er der folk, som er bekymrede for kompleksiteten i denne model. Traditionelt set har det været sådan, at vi betaler et selskab direkte for et produkt eller en serviceydelse. Det er enkelt. Men hos os får du vores tjenester gratis, og vi arbejder så separat med vores annoncører på at vise dig relevante annoncer. Denne model kan virke uigennemskuelig, og det er naturligt for os alle at være mistænksomme over for systemer, vi ikke forstår.

Somme tider indebærer dette, at folk tror, vi gør ting, som vi ikke gør. For eksempel sælger vi ikke folks personlige oplysninger, selv om det ofte hævdes. Faktisk ville det være i modstrid med vores interesser som virksomhed at sælge folks oplysninger til annoncører, for det ville reducere den unikke værdi, vores platform har for dem. Vi har et stærkt incitament til at beskytte folks personlige oplysninger fra at blive brugt af andre.

Clickbait skader Facebook

Nogle er bekymrede for, at annoncer kan skabe en uheldig interessekonflikt mellem os og de mennesker, der anvender vores tjenester. Jeg bliver ofte spurgt, om vi har en interesse i at holde folk på Facebook så længe som muligt, fordi vi så kan vise dem flere annoncer – også hvor det ikke er i brugernes interesse

Lad mig være helt klar: Vi er meget fokuserede på at hjælpe folk med at kommunikere og dele ting, fordi formålet med vores tjeneste er at hjælpe folk med at holde sig i kontakt med familie, venner og fællesskaber. Men som virksomhed er det vigtigt for os, at folks tid bliver brugt fornuftigt, for ellers vil de på sigt holde op med at bruge vores tjenester. Clickbait og andet junk kan måske nok skabe et kortsigtet engagement, men det ville være tåbeligt af os bevidst at gribe til den slags, når det ikke er noget folk vil have.

Et andet spørgsmål er, om vi tillader skadeligt eller splittende indhold, fordi det skaber mere trafik og flere klik. Svaret er nej. Folk fortæller os hele tiden, at de ikke ønsker at se den slags. Annoncører ønsker heller ikke at se deres mærker optræde i nærheden af den type indhold. Den eneste grund til, at den slags tvivlsomt indhold stadig findes, er, at de mennesker og systemer af kunstig intelligens, som vi bruger til gennemsyn, stadig er under udvikling og forbedring. Det er ikke, fordi vi har en interesse i at ignorere det.

Endelig er der det vigtige spørgsmål om, hvorvidt annoncemodellen opmuntrer selskaber som vores til at bruge og lagre flere informationer, end vi skal bruge til at drive vores tjenester.

Der skal ikke herske tvivl om, at vi indsamler nogle informationer med henblik på annoncer – men de informationer er typisk også vigtige for sikkerheden og driften af vores tjenester. For eksempel indsætter firmaer ofte kode i deres apps og hjemmesider, så de ved, hvornår en bruger har været forbi hjemmesiden. Så kan de senere vise annoncer for at minde ham eller hende om at gennemføre sit køb.

Men den slags signaler kan også være vigtige redskaber til at opdage svindel eller falske konti. Vi giver folk fuldstændig kontrol over, om vi kan bruge den type informationer til annoncer, men vi lader ikke folk selv bestemme, hvordan vi anvender disse informationer til at holde vores tjenester sikre og fri for svindel. Og når vi beder folk om tilladelse til at anvende disse oplysninger til at forbedre de annoncer, vi viser, som det foreskrives i Persondataforordningen, så siger det store flertal ja, fordi de foretrækker mere relevante annoncer.

Ens regulering

I sidste ende tror jeg, at de vigtigste principper, hvad angår data, er gennemsigtighed, valgmuligheder og kontrol. Vi skal være åbne om, hvordan vi bruger folks informationer, og folk skal have klare valgmuligheder om, hvordan de ønsker deres oplysninger brugt. Vi tror på, at lovgivning, der gør disse principper til standard overalt på internettet, vil være godt for alle.

Det er vigtigt, at vi gør det her på den rigtige måde, for der er oplagte fordele ved en forretningsmodel som vores. Milliarder af mennesker får en gratis tjeneste, der giver dem mulighed for at komme til orde og holde sig i kontakt med deres nærmeste. Og små virksomheder verden over får adgang til redskaber, der kan hjælpe dem til at skabe vækst og arbejdspladser.

»I en global undersøgelse sagde halvdelen af firmaerne på Facebook, at de har ansat flere mennesker, siden de kom på Facebook. «


Der er flere end 90 millioner små virksomheder på Facebook, og de udgør en stor del af vores forretning. De færreste af dem har råd til at købe reklameplads på TV eller store udendørsreklamer, men nu har de adgang til de samme markedsføringsredskaber, som tidligere var forbeholdt store virksomheder.

Det åbner enorme muligheder, da de små firmaer tegner sig for hovedparten af den økonomiske vækst og jobskabelsen i verden. I en global undersøgelse sagde halvdelen af firmaerne på Facebook, at de har ansat flere mennesker, siden de kom på Facebook. Det betyder, at de bl.a. bruger vores tjenester til at skabe millioner af jobs. For at sætte dette i perspektiv, så skabte USAs samlede økonomi 2,6 millioner job sidste år.

For os har teknologi altid handlet om at sætte folk i stand til at handle. Hvis du tror på en verden, hvor alle kommer til orde, har lige chancer for at blive hørt, og hvor alle kan skabe en virksomhed fra bunden, så er det vigtigt at bygge teknologi, der kan bruges af alle. Det er den verden, vi bygger videre på hver eneste dag, og det er det, vores forretningsmodel gør muligt.

Oversættelse: Lars Rosenkvist