Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Mark Zuckerberg: Jeg vil gerne afmystificere Facebooks forretningsmodel

Hvis man tror på, at alle skal komme til orde, at alle skal have lige chancer for at blive hørt, og kunne skabe en virksomhed fra bunden, er det vigtigt med teknologi, der tjener alle. Facebooks forretningsmodel gør det muligt at give brugerne magten over, hvad de vil se og høre.

For 15 år siden stiftede Mark Zuckerberg Facebook. Modellen bygger på, at folk gratis skal kunne komme i kontakt med hinanden. Det kan kun ske gennem salg af annoncer, som er målrettet brugerne. Forretningsmodellen giver ifølge Zuckerberg små virksomheder, som ikke har råd til annoncering i radio, TV og i trykte medier, at nå ud til mange. Det skaber vækst og arbejdspladser. Arkivfoto: Bertrand Guay/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere