Kun ti procent af børnehaverne herhjemme har en god kvalitet. Men det tal kan let forbedres – for vi ved, hvad der virker

Alle børn har ret til de bedste betingelser for at lære, udvikle sig, trives og dannes i samspil med andre børn. Men det kræver, at forældre, pædagoger, forvaltningen og forskere arbejder tæt sammen om at få missionen til at lykkes.

»Måske er det slet ikke så svært at øge kvaliteten i vores dagtilbud. Men det kræver, at vi bryder med faste forestillinger om, hvad legitim viden er i relation til pædagogisk arbejde med de nul- til seksårige børn,« skriver Dorthe Bleses, der er professor i TrygFondens Børneforskningscenter, og Janne Hedegaard Hansen, der er centerchef ved Center for Bedre Børneliv. Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Den nationale undersøgelse af kvalitet i dagtilbud har netop vist, at kun ti procent af børnehaverne i Danmark har en god kvalitet.