I dag ved jeg som queer-person, at skammen havde mig i sit jerngreb, da jeg gik i skole

Vi skylder både lærerne og eleverne at få normkritik på skoleskemaet, så vi kan skabe den inkluderende folkeskole, der skal lære vores børn og unge, at dannelsesprojektet i høj grad beror på nysgerrighed og udforskning i fællesskab med andre.

Vi bør forholde os til de normer, som børn møder i institutionerne. Vi skal være kritiske over for, men dertil også nysgerrige over, hvad de indebærer, og hvilken effekt de har på eleverne, skriver Ida Marie Bak Christensen. Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Da jeg på min efterskole fik følelser for en pige, kaldte jeg det »en fascination«. Jeg var jo bare super fascineret af hendes evne til at engagere sig i ting, hendes nærvær, måden hun smilede på.