Hvad er der nu galt med de nationale test?

Beslutningstagerne bør lytte til, hvad de, der lever med konsekvenserne af de politiske beslutninger om nationale test, mener. Måske kan de nationale test bruges til rigtig meget, hvis de bruges, som det var tænkt.

Jakob Wandall og Brian Jørgensen skriver om de nationale test (DNT): »Fornemmelser rækker slet ikke, når man skal følge med i generel faglig udvikling, fx i læsning, engelsk og matematik. Her kan DNT noget, som intet andet dansk redskab til folkeskolen magter. Man kan måle progression på en skala.« Thomas Lekfeldt

Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Mange folkeskoler har siden 2010 brugt de nationale test (DNT) på fornuftig vis. Der er skabt et stort og nyttigt datagrundlag, som kvalificerer mange skolers pædagogiske arbejde med eleverne, og elevernes resultater flugter generelt med andre gode faglige test, der bruges i skolen. Der er meget, DNT ikke kan bruges til, men i modsætning til alle andre test på markedet, giver DNT ikke blot et mål for elevernes faglige niveau, men også et billede af den faglige udvikling over tid (progressionen).