Det er hverdagskost, at borgere hidser sig op over for sundhedspersonalet. Det er en skræmmende tendens

Når vores grænse for, hvad vi kan sige til andre mennesker, flytter sig, og vi føler os berettigede til at true fagfolk på arbejde, så er der tale om en samfundstendens, der går i den helt forkerte retning.

»Hvis vi pludselig får en ekstra opgave med at skulle ringe til lægen, eller vi bliver ramt af en skade, når vi falder eller mister grebet om hækkesaksen, så mister vi – eller i hvert fald nogle af os – evnen til at vise samfundssind og tage hensyn til andre,« skriver blandt andre regionsrådsformand i Hovedstaden Lars Gaardhøj (S). Her inspicerer Gaardhøj, i forgrunden, Danmarks første el-ambulance. Arkivfoto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
»Hvis vi pludselig får en ekstra opgave med at skulle ringe til lægen, eller vi bliver ramt af en skade, når vi falder eller mister grebet om hækkesaksen, så mister vi – eller i hvert fald nogle af os – evnen til at vise samfundssind og tage hensyn til andre,« skriver blandt andre regionsrådsformand i Hovedstaden Lars Gaardhøj (S). Her inspicerer Gaardhøj, i forgrunden, Danmarks første el-ambulance. Arkivfoto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Telefonen ringer på Akuttelefonen 1813, hvor en sygeplejerske tager den. Det er en mor til to små børn, som ringer, fordi hendes datter på tre år er syg og græder meget. 

Moderen beder om at få en recept på noget medicin til datteren, så hun kan få lidt ro på derhjemme og klare dagen, indtil børnenes far kommer hjem. Sygeplejersken fortæller, at hun ikke må udskrive den type medicin, uden at datteren først er blevet tilset på en akutmodtagelse.