Bjørn Lomborg: Statsstøtte til elbiler er noget, rige lande giver til overklassen, så de kan lege dydige

Hvis vi vil reducere CO2-udledninger, er vi nødt til at fokusere på de store udledere og stimulere innovation for at skabe bedre energi med lav CO2 fra fusion, fission, geotermisk, vind, sol og mange andre mulige metoder fremover.

»Vi har brug for et virkelighedstjek. For det første bør politikerne holde op med at betale i dyre domme, bare fordi de tror, at elbiler er en vigtig løsning for klimaet. For det andet findes der en meget bedre og mere enkel løsning. Hybridbiler sparer omkring den samme mængde CO2 som en elbil over dens levetid,« skriver Bjørn Lomborg. Emil Helms / Ritzau Scanpix

Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Elbilindustrien er ekstatisk over en kommende Biden-administration, fordi den lover at forlænge og øge statsstøtte til elbiler som løsning på klimaforandringerne. Ligeledes lover ledere over hele den rige verden overdådige gulerødder samt hårde piske for at gøre benzindrevne biler ulovlige. I sidste uge annoncerede Storbritanniens premierminister Boris Johnson et forbud mod salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2030. Desværre opnår elbiler kun diminutive besparelser i udledninger til en meget høj pris.