Andre platforme kan bremse svindel, men for firmaet bag Facebook og Instagram er det åbenbart sværere: Meta er reklameverdenens snylter

Hvis du undrer dig over, hvorfor det endnu ikke er lykkedes politikere at tæmme Meta, kan det skyldes, at selskabet tidligt indså, at hvis Facebook blev et effektivt redskab for politikere, ville de være mindre tilbøjelige til at regulere virksomheden. Måske er den strategi lykkedes over al forventning.

Forfatter Sarah Wynn-Williams beskriver, hvordan Mark Zuckerberg (billedet) reagerede, da han blev orienteret om, at Facebook havde været et afgørende værktøj i valgkampen i 2016 for Donald Trump – herunder hvordan misinformation og indhold, skabt til at opildne vælgeres følelser, blev brugt målrettet over for forskellige grupper af vælgere. Drew Angerer/AFP/Ritzau Scanpix

Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

For nylig blev det bragt op her i avisen, hvordan chefanalytiker i Danske Bank Louise Aggerstrøm er blevet misbrugt i manipulerende reklamer på Facebook. Det samme gjaldt hendes kollega Las Olsen samt tidligere aktiestrateg i Saxo Bank, Peter Garnry. Disse er dog hverken de eneste eller værste eksempler på denne type manipulation.