Kritik af bankers salgsmetoder

Banker sælger komplicerede investeringsbutikker over telefonen. Forbrugerrådet går til Finansrådet.

En undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet afslører, at en lang række af bankernes kunder tilbydes komplekse investeringsprodukter over telefonen uden rådgivning, skriver Børsen.

Bankerne sælger investeringer på samme måde som printerpatroner. Kontakten sker ofte uopfordret og sælges i de felste tilfælde over telefonen helt uden personlig rådgivning.

Forbrugerrådet vil nu bringe sagen for Finansrådet og kritiserer bankerne for at brandsælge komplicerede produkter som især garantiobligationer.

Således har halvdelen af de investorer, som endte med at købe garantiobligationer, ikke haft et personligt møde med bankens rådgiver forud for investeringsbeslutningen,

En af landets førende rådgivere inden for rådgivning om strukturerede produkter, Peter Rixen fra Coin Competitive Investments støtter Forbrugerrådets kritik:

»Førstegangsrådgivning om investering i et struktureret produkt bør ikke ske over telefonen. Det er simpelt hen for komplekst,« siger han.