Koreaner med tysk accent

Hyundais nye familiebil med den besynderlige betegnelse i30 er undfanget i Europa, født i Sydkorea og skal konkurrere med blandt andet Skoda.

Hyundai i30 - første uden modelnavn, men med tal som modelangivelse. En fem-dørs familiebil i prisklassen fra 170.000 kroner. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Den sydkoreanske bilindustri tordner derudad. Mærker som Hyundai, Kia, Chevrolet (tidligere Daewoo) og SsangYong er blevet folkekære ikke kun i Seoul, men også i Stuttgart, Stockholm og Sønderborg. Især Hyundai og Kia er populære mærker, og drilleri om discountkvalitet er ophørt: Hvad er der galt ved at købe en bil med syv års garanti, som Kia lige har indført på sin Ceed-model?

Og priserne duer. Tag nyeste model fra Hyundai-Kia-koncernen, i30 hedder den. 170.000 kroner skal den koste, når den til september lanceres i Danmark. Udstyret er med gardinairbags og esp i europæisk klasse, og kigger du forgæves efter aircondition, koster det kun 10.000 kroner ekstra. Eller hvad med en turbodiesel med politisk korrekt partikelfilter i 220.000 kroners klassen?

Modelbetegnelsen i30 er kryptisk. Men iet skal angiveligt signalere innovation, inspiration, intelligens og så videre. Kommende Hyundai-biler skal også begynde med et i. Tal som 20, 30 og 40 skal fortælle, hvor på modelstigen, man står.

Hyundai i30 er en 4,25 meter lang fem-dørs familiebil. En kommende mini kunne hedde i20 og en storebror til i30 måske i40. Men her og nu kører i30 ind, hvor Accent og Elantra ellers har rådet. Så farvel til navne og goddag til tal.

Hyundai i30 deler platform og en del teknik med Kia Ceed, men hvor Kia skal bygge sin bil i Slovakiet, skal i30 om halvandet års tid fremstilles på en ny fabrik i Tjekkiet. De to skal henvende sig til hver sin kundegruppe: Kia Ceed til de unge og sportslige, Hyundai i30 til den mere satte familie, der vægter komfort højere end køredynamik. Arketypen på en køber til i30 er i følge Hyundai en 35 til 50-årig familiefar og funktionær.

Modelpaletten skal se sådan ud:

1,4 benzin, 109 hk

1,6 benzin, 122 hk

2,0 benzin, 143 hk

1,6 diesel, 90 hk

1,6 diesel, 115 hk

Lad os efter en kort prøvetur ved premieren i Wien i denne uge slå fast: Dieselen overgår alle de andre. Den er blød og lækker i lyden og trækker i snart sagt ethvert gear med masser af moment. Desuden er dieselerne uovertrufne i økonomi, 21,3 km/l går begge versioner, hvor benzinerne ligger nede omkring 16 km/l.

Vi fik kun mulighed for at prøve diesel og den mellemste benzin-version med 1,6-liters motor. Her skal der arbejdes med gearene for at få omdrejninger til for eksempel en overhaling og hyppige gearskift er måske ikke det, der præger kørestilen, når man har valgt en rigtig familiebil. Så overse ikke dieselalternativet.

Vi kender ikke priserne, da i30-serien først lanceres til september, men den danske importør antyder et leje for mindste benzin-udgave på 170.000 kroner, mens man antageligt vil kunne få en af de to dieseler til mellem 210.000 og 215.000 kroner. Mérprisen vil tjene sig ind på tankstationen og i daglig køreglæde.

Split- og tipbare bagsæder bliver standard. Lige som side- og gardinairbags, antiudskridnings-systemet esp, elruder foran, centrallås, højtplaceret stoplys med indbygget sprinkler til bagrudeviskeren, og vi finder et fører- og passagermiljø med blandt andet flaskeholdere, tripcomputer og et stik til iPoden, så den kan spille gennem bilens audio-anlæg.

Designet er friskt og inspireret af blandt andet BMW 1 og Fiat. Men Hyundai har da også sit designcenter i Rüsselsheim så at sige i Opels baghave. Når i30 i 2009 skal produceres i Tjekkiet, er der ikke meget koreanerbil tilbage.

Og så får i30 et par søskende: En 3-dørs cabrio fra tyske Karmann og en stationcarudgave er i støbeskeen endda med mulighed for firehjulstræk.

Nyheden sendes på gaden med 10 års garanti mod rust, men næppe med Kia Ceeds opsigtsvækkende syv års totalgaranti. Hyundai holder sig til tre år, med mindre man på lokale markeder presses ud i flere, lød det ved premieren i Wien.