Kongelige heste i fin form

Major Michael Mentz er en mand i orkanens øje. Som kongelig staldmester har han ansvaret for de kongelige køretøjer og heste, og tiden op til det kongelige bryllup er en travl, nærmest hektisk tid.

Kongelige heste i fin form - 1
Foto: Linda Henriksen Fold sammen
Læs mere
Hele tiden ringer telefonen, og Michael Mentz skal svare på spørgsmål om dette og hint fra hele den samlede verdenspresse. Spørgsmål som hvilken karet skal kronprins Frederik og Mary Donaldson køre i gennem København efter vielsen i Vor Frue Kirke? Er ruten for karetturen lagt fast? Hvilken karet skal brudeparret køre i? Og hvad med hestene - er de nu trafiksikre?

Hver gang tænder staldmesteren en cigaret og svarer beredvilligt og veloplagt. For som han siger:

»Nerver har fanden skabt!«

»Det er en stor begivenhed, og det er klart, at stressniveauet er højere end ved eksempelvis et statsbesøg. Men jeg vil ikke sige, at jeg er nervøs, jeg vil kalde det opmærksom. Jeg er opmærksom på opgaven. Dels er det personel, der skal gennemføre opgaven, så rutineret, at muligheden for at det skal gå godt er stor, og dels er hestene så egnede. Det er smukke og præsentable dyr, der sidder et godt hoved på dem, og de har et fornuftigt temperament,« siger Michael Mentz, der før han kom til de kongelige stalde i marts 2002 havde været chef for hesteskorten ved Gardehussarregimentet. Så hvad han ikke ved om heste, er ikke værd at vide.

Gammel race

Hestene, som den kongelige staldmester omtaler i så rosende vendinger, er de otte skimler af en gammel race kaldet Kladruber, der stammer fra det gamle Østrig-Ungarn, og som hoffet købte i Tjekkiet i 1994. De er alle i deres bedste alder og udset til at trække kareten på turen gennem byen, og som en slags hovedpersoner kunne man måske forvente, at de havde premierenerver.

Men nej. De er ikke uvant med festivitas. De fleste af dem har prøvet det før, nemlig til prins Joachim og prinsesse Alexandras bryllup i 1995.

Hestene trænes ikke ekstra forud for brylluppet for ikke at stresse dem, oplyser Michael Mentz. I stedet bliver de som altid redet eller kørt mindst en time hver dag. Enten på Christiansborg Ridebane eller en tur rundt i byen for at vænne dem til trafikken og byens lyde. På selve dagen skal hestene røres så tilpas, at de ikke er for friske men på den anden side heller ikke for trætte.

Så kronprins Frederik og Mary Donaldson kan roligt læne sig tilbage og nyde turen, når de efter brylluppet skal køre i karet fra Københavns Domkirke til Amalienborg.

Og det skal nok blive et stateligt syn, når brudeparret kører gennem byen med de seks skimler spændt for. Kladruberne besidder ifølge staldmesteren en sjælden evne. De kan nemlig stå og hænge i stalden og se lidt trætte ud, men så snart de spændes for vognen og får frisk luft i næseborene, knejser de med nakken og løfter benene.

Turen gennem København kommer til at foregå i en Barouche fra 1906, som er valgt til lejligheden, fordi dronning Margrethe også kørte i den, da hun blev gift i 1967 og igen til Dronningen og Prinsens sølvbryllup i 1992.

Men ligesom den kongelige staldmester kender sine heste på travet, er han optimistisk på vejrets vegne den 14. maj.

»Jeg har gransket statistikken, og de seneste 30 år har det kun regnet otte gange på den 14. maj,« siger han.