Det vakte opsigt, da daværende premierminister Boris Johnson foreslog, at det britiske kongehus skulle have en ny yacht til en pris på 1,7 milliarder kroner.
Men nu har Storbritannien som bekendt fået en ny premierminister, Rishi Sunak, og han har nu sænket sin forgængers idé. Det skriver The Guardian.
Kong Charles har ellers tidligere, da han var tronarving, talt varmt for ideen om et nyt kongeskib, fordi det gamle var savnet.
»Forestil dig, hvordan det ville være at ankomme til Vanuatu ombord på den royale yacht »Britannia«, mens alle de små skibe bød os velkommen,« sagde prins Charles dengang til The Daily Mail i forbindelse med et besøg til Vanuatu i Stillehavet.
Han mente dengang, at skibet ville være et godt værktøj til erhvervsfremstød i udlandet, fordi en invitation til at komme ombord er svær at sige nej til, skrev avisen.
Modstanderne var »dommedagsprofeter«

Det var forsvarsminister Ben Wallace, som mandag meddelte Underhuset, at planerne for det nye kongeskib er droppet.
Han sagde, at Ruslands invasion af Ukraine og Ruslands præsident, Vladimir Putins, »hensynsløse tilsidesættelse af internationale ordninger, skabt til at opretholde verdensordenen« betyder, at det er vigtigere at producere udstyr, »der beskytter vores nationale infrastruktur«, skriver The Guardian.
Wallace har ellers tidligere været varm fortaler for projektet og har kaldt modstanderne for »dommedagsprofeter«.
Labour er glade for, at »det skatteyderfinansierede forfængelighedsprojekt« er droppet.
»På et tidspunkt, hvor truslerne mod dette land vokser, og de konservatives økonomiske dårlige forvaltning truer fremtidig velstand, vil disse penge være brugt bedre på vores nations forsvar,« sagde den såkaldte skyggeforsvarsminister for oppositionen, John Healey.
Pengene skal nu i stedet bruges på et havovervågningsskib, et såkaldt multi-role ocean surveillance ship (MRoss).
Denne skibstype kan bruges til forskning i havforhold og til at beskytte kritisk infrastruktur, der befinder sig under havoverfladen – såsom gasledninger og strømkabler.




