Unge punk-knøse surmulede på bedårende vis

Communions fandt deres egen rå nerve, da de tirsdag slingrede og støjede sig fornemt igennem 80'ernes britiske arvegods på Roskilde Rising-scenen.

Tirsdag d. 1. juli på Roskilde Festival 2014. Communions på Rising-scenen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Skovbjerg Fogh

Mens nogle forsøger at finde deres helt eget udtryk, stiller andre sig mere tydeligt på skuldrene af fortidens giganter. Hvilket på sin vis både er mere sikkert, men samtidig også kan være en svær balancekunst, hvis man for alvor vil skille sig ud.

Men det evnede det purunge Mayhem-band Communions faktisk langt hen ad vejen ved deres koncert tirsdag eftermiddag. For selvom man i høj grad kunne høre, at kvartetten har hentet en del inspiration fra tidlig The Cure, The Stone Roses og The Smiths, så leverede de det i en rå, forslået og ungdommeligt støjende indpakning, der var deres helt egen.

LÆS OGSÅ: Sådan kan Roskilde stå stærkt i kampen mod konkurrenterne

Og så gjorde det bestemt heller ikke koncerten ringere, at gruppen i sanger og guitarist Martin Rehof har en karismatisk frontmand, der med sine høje kindben, lange trenchcoat og lidende attitude minder ikke så lidt om en blond Ian Curtis fra Joy Division.

LÆS OGSÅ: Hvad laver fars og mors pattebørn på festival?

Ligesom hos de britiske forbilleder var der ikke mange smil at spore i løbet af koncerten. Utaknemmeligt? Måske. Men Communions er bare ikke den slags band.

De fire unge knøse pendulerede i stedet mellem cool, henslængte attituder og en kejtet indadvendthed, der utilsigtet var ret bedårende. Men som ligesom deres usvigeligt stærke øre for gode melodier alligevel kun er de færreste ynglinge forundt.

FOTO: Når festivaldagen går på hæld melder snave- og danselysten sig

LÆS OGSÅ: »Hvor ligger Camp Slesk?« ... og andre festivaludfald

Hvem: Communions / Hvor: Rising-scenen, tirsdag

SOUNDCLOUD: Lyt til Communions

TV: Jonas For Fanden og de andre kidz fyrede op under opvarmningen