Kongen af cool væltede Roskilde

Amerikanske Father John Misty understregede, at han ikke blot er en af tidens bedste sangere og sangskrivere. Han er også en gudsbenådet performer.

Torsdag den 2 juli 2015 spillede Father John Misty på Roskilde Festival. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph

Father John Misty er en gøgler af guds nåde. En langskægget boheme i stramt jakkesæt og åbenstående skjorte. Sådan en fyrene drømmer om at være, og damerne drømmer om at være sammen med. Han er så meget mand, at han kan slippe afsted med at danse »som en hvid kvinde, der drikker margaritaer på et krydstogtskib«, som han selv udtrykte det torsdag aften på Apollo-scenen.

Læs også:

Her fik Roskilde-publikummet omsider mulighed for at opleve Josh Tillman, som han rigtig hedder, folde sig helt ud med sangene fra dette års mesterlige gennembrudsplade »I Love You, Honeybear«. Og jeg skal da lige love for, at han tog opgaven på sig og viste, at han ikke kun er en af øjeblikkets absolut bedste sangskrivere og sangere, men også en gudsbenådet performer.

Allerede fra første nummer indtog han scenen som en verdensmand med smørret grin og en stemme at dø for. Og fra det øjeblik var det helt umuligt at tage øjnene fra ham, som han vimsede rundt deroppe med løse hofter, lavede knæfald på gulvet, kravlede op i trommesættet og rev sig i det lange hår.

Det var helt tydeligt, at vi her havde at gøre med en mand, der i Father John Misty-figuren har fundet sin helt rette hylde. Tillman udgav op gennem 00’erne en lang række grav alvorlige singer/songerwriter-plader, som aldrig for alvor fængede an hos et større publikum. Men historien går, at han på et ugelangt sjælesøgende svampetrip i Big Sur fik en personlig åbenbaring, der kort efter gjorde ham i stand til at opfinde den her på én gang mere ærlige og dybt ironiske karakter, Father John Misty.

Og det var da netop også i dette usikre spændingsfelt mellem oprigtighed og sarkasme, at han foldede sig ud på slap line denne aften. Man vidste ikke helt, hvor man havde ham. Tog han bare pis på det hele? Tog han pis på os? Vi er ikke vant til at se en “seriøs” singer/songwriter holde sig selv ud i strakt arm på den måde. Og samtidig være selve definitionen af cool. Det var et dybt fascinerende syn.

Lækker boheme-sex

Det, der imidlertid holdt det fra at udvikle sig til det rene gøgl, var Tillmans sange, der vel er sjove og fulde af fandenivoldske punchlines, men som også er grænseløst selvudleverende, og nedenunder al den lækre boheme-sex på de rødvinsplettede lagener rummer en bundløs eksistentiel fortvivlelse.

Læs også:

Og som foran det proppede Apollo-telt blev forløst af hans formidable band, der svingede på den helt rigtige måde, hvadend den stod på honkey-tonk med løse hængsler på »I’m Writing A Novel«, gyngende mariachi på »Chateau Lobby #4« eller den stormende djævleuddrivelse på afslutteren »The Ideal Husband«.

Der er kort sagt mange musikere, der kunne lære noget af Father John Misty. For sjældent har jeg hørt nogen synge sine sange med så stor overbevisning og samtidig været så hamrende godt underholdt. Sjældent har jeg oplevet så delirisk et parløb mellem smerte og humor.

Kort sagt: En af årets helt store Roskilde-oplevelser. Hil, Kongen af Cool!

Hvad: Father John Misty
Hvor: Avalon, Roskilde Festival, fredag