Hancock og Corea som superstjerner og hyggeonkler

De to legendariske amerikanske pianister, Herbie Hancock og Chick Corea, krydsede klinger og flygler – i en udpræget afslappet atmosfære

Pianisterne Herbie Hancock og Chick Corea ved flyglerne i DR Koncerthuset. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen

Så indfandt tiden sig for den af festivalen arrangerede – og forlængst udsolgte – hovedbegivenhed, altså mødet mellem de to amerikanske pianister, den 75-årige Herbie Hancock og den 74-årige Chick Corea. Begge har et CV, der giver baghjul til stort set alle andre af nutidsjazzens aktører, og de har et skæbnefællesskab med nøgleord som Miles Davis, fusionsjazz, stilskaber, komponist, håndelag, personlighed og alsidighed.

Her stod det straks klart, at de hyggede sig i såvel hinandens som publikums selskab, ligesom de i en udpræget afslappet stil gav sig god tid til at småsludre og finde ud af, hvad de nu ville divertere med denne aften. Og hvad var så det?

Ja, umiddelbart var det lettere søgende – med lidt afprøvning af flygler og keyboards, og videre til et impressionistisk præludium, der fortættede sig og fik mere puls for så at folde sig ud i Cole Porters »Easy To Love«. Og det var godt. Her var jo to mestre, som sammen skabte en utrolig bevægelighed samt en raffineret lydmur, der på én gang skjulte melodien, men samtidigt havde den som en inspirerende ledetråd.

Mere problematisk blev det, da de kastede sig ud i leg med nogle af de lyde, som nu engang er indbygget i avancerede elektroniske keyboards, eller da de på de to flygler hengav sig til længere forløb, som til trods for de to musikeres håndelag og kommunikation, kørte lidt for meget fast i et tørt tonesprog af nyere europæisk partiturmusik.

Helt klart skulle musikken atter få puls og løfte sig, da pianisterne tog fat på Herbie Hancock-klassikeren »Cantaloupe Island«, om end der også her godt kunne have været en kende mere skæv jazz eller en kende mere finurlighed i tonestrømmene.

Det blev der så rådet bod på i aftenens ekstranummer, hvor Chick Corea – som han har gjort det mange gange før – omdannede publikum til et fem-stemmigt kor. Og så fik Joaquín Rodrigos »Concierto de Aranjuez« lov til at udvikle sig på fornøjelig – men dog efterhånden også langtrukken – vis – til en – desværre påfaldende kort – version af Chick Coreas slagnummer, »Spain«.

 

Hvem: Herbie Hancock & Chick Corea

Hvor: DR Koncertsalen, torsdag aften