Unik tangentmester i Jazzhouse

I et langt improvisatorisk forløb fremtryllede den amerikanske pianist Matthew Shipp en strøm af musik, der ikke lige lod sig sætte i bås, men som bare fængede og fangede

Den amerikanske pianist Matthew Shipp i Jazzhouse, torsdag aften. Foto: Jens Astrup Fold sammen
Læs mere

Raphael Roginski. Sådan hed den 39-årige polske guitarist, der stod for den første af denne aftens to soloafdelinger. Og selv om han skulle vise sig som en ganske personlig og interessant kunstner, så blev erindringen om ham på det nærmeste udslettet, da aftenens primære kunstner, den 55-årige amerikanske pianist Matthew Shipp, efterfølgende foldede sig ud ved flyglet.

Men inden vi helt glemmer Raphael Roginski, skal det retfærdigvis siges, at han hen over en time leverede syv stykker, alle baseret på et enkelt tonalt fundament, hvorover han improviserede – skarpt, virtuost og fantasifuldt – med ingredienser af indisk og afrikansk musik samt blues, western, syrerock og renæssance. Absolut originalt, om end med lidt for meget brummetone fra forstærkeren samt en lurende monotoni.

Og så skulle der jo, som antydet, efter pausen åbne sig en helt anden verden.

Her satte Matthew Shipp sig ved tangenterne og bød på en times ubrudt tonestrøm. Det betød en gang vidtfavnende improvisation, hvor musikken blev slynget godt omkring i diverse universer, dog uden at retning, sammenhæng eller identitet på noget tidspunkt gik tabt.

Det var jazz, hvor man fornemmede rødder hos »klassiske« tangentkæmper som Duke Ellington og Thelonious Monk samt hos avantgarde-mastodonten Cecil Taylor. Men her var også klare påvirkninger fra europæiske komponister som Bartók og Stockhausen, og så var musikken ikke sjældent uden en regulær jazzmusikalsk puls, hvilket dog ikke forhindrede en kolossal fremdrift, skabt af pianistens specielle venstre-højre-hånds-kryds eller af hans tætte og tunge kaskader i det dybe register.

Og ud af denne torden kunne der så pludselig udkrystallisere et velkendt værk fra jazzens store sangbog. Således kunne en række ret så atonale akkorder lege med »Angel Eyes«, inden denne fine ballade fik lov til at folde sig ud i sin enkle og melodiske form. Det var aldeles fascinerende.

Og efter et nærmest punktmusikalsk forløb, hvor Matthew Shipp på forskellig vis præparerede flyglets strenge og dermed hele klanguniverset, blev John Coltranes »Naima« sendt i kredskøb. Endvidere blev der plads for en form for klassisk fuga, inden valsen »Someday My Prince Will Come« på finurligste vis fik lov til at danse af sted.

Matthew Shipp bevægede sig kort sagt i en verden af såvel impressionisme og som ekspressionisme, ja, i en verden af musik, der ikke lige lod sig sætte i bås, men som bare fængede og fangede. Ret beset jazz i ordets bedste betydning.

Mange brugere af facebook vil vide, at en gruppe af uafhængige danske jazzmusikere på det seneste under overskiften »Jazzhouse – Hvad Nu?« har kritiseret Jazzhouse’ manglende mangfoldighed samt stedets manglende præsentation af regulær jazz. Heldigvis har spillestedet ikke forsøgt at gøre alle tilpas, men derimod holdt fast i en kurs, der også kunne føre til et engagement af en unik kunstner som Matthew Shipp.

Seks stjerner

Hvem: Matthew Shipp

Fire stjerner

Hvem: Raphael Roginski

Hvor: Jazzhouse, torsdag aften