Uforløst hipsterseance med Nicolas Jaar

Den überhypede producerpode Nicolas Jaar leverede en lidt søvning og monoton Roskilde-koncert

Den blot 21-årige amerikansk-chilenske Nicolas Jaar hører sin unge alder til blandt tidens varmeste producere på den elektroniske scene. Han har fået alverdens klubscenegulve til at ryste bag mikserpulten med sine etnisk, soul og jazzede housetracks.

Mens hans debutalbum Space Is Only Noise fra i år markerer et anderledes lavmælt og lyttevenlig stilretning, dog stadig med fokus på de varmblodige, rytmiske elementer. Resultatet er fine, knitrende klangbilleder der emmer af varme.

Men lørdag eftermiddag på Roskilde spillede Nicolas Jaar og hans tre musikalske håndgangere ingen af delene. De små 8.000 publikummer fik i stedet en gyngende, letdubbet og bluesy musik til nakke, mave og tåspids.

Unødvendig megen saxofon

Den første halve time var rar og behagelig, ganske cool, men herefter væltede Jaar sig i unødvendig megen saxofon, om monotonien i arrangementerne begyndte at kede. Intet nåede klimaks og blev der. Enkelte numre kom lige op og vende og så ned igen på et splitsekundmed. Det virkede bevidst, prioriteret og en smule provokerende. Men også unødvendigt uforløst.

Egentlig kunne det have været perfekt, hvis Roskilde tillige havde booket ham til et DJ-sæt senere på natten. Så havde enderne lige som passet sammen.