Stortalentet Lorde viste sig som en popstjerne i øjenhøjde på Arena

Den 20-årige newzealandske popstjerne Lorde optrådte uden stor staffage på Arena. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malene Anthony Nielsen

Lorde
Arena, Roskilde Festival, fredag
★★★★☆☆

Der var noget næsten hovmodigt over Lordes beslutning om at gå på scenen til tonerne af »Hounds Of Love« med Kate Bush. Jo, den unge newzealandske popstjerne er flere steder blevet sammenlignet med den uforlignelige britiske sangerinde, sangskriver og producer, men helt ærlig: Så god er Lorde altså heller ikke. Endnu.

Men det kan måske komme en dag. Hun er trods alt kun 20 år og har allerede nu etableret sig som en af sin generations mest begavede unge popstjerner. Med sin egen måde at gøre tingene på, en solid dosis outsider-kant og ikke mindst en veludviklet evne til at skrive musik, der afspejler ungdomslivets intense blik på verden.

Så selvfølgelig var Arena pakket til bristepunktet, da Lorde indtog scenen lidt før midnat fredag.

Setuppet var rimelig minimalistisk: Et par musikere kunne lige anes i røgen bagerst på scenen. Ingen dansere eller unødvendig staffage. Det her handlede om Lorde. Om en ung popstjerne, som hviler i sig selv. Som ikke ville skabe unødig afstand mellem sig selv og publikum. Som gerne ville signalere, at hun på trods af sin stjernestatus endnu ikke er blevet en af den slags uopnåelige stjerner, hun selv sang om på gennembrudshittet »Royals«.

Oh Lorde! Fold sammen
Læs mere
Foto: Malene Anthony Nielsen.

Jeg synes dog, at det blev lige skrabet nok. Jeg savnede en stærkere iscenesættelse og et lidt mere interessant forløb i koncerten. Og knap så meget playback. Specielt efter Solanges ekstremt gennemførte show torsdag samme sted.

Men publikum i Arena-teltet lod til at elske hvert sekund i hendes selskab. Og vice versa. Der blev danset euforisk med håret slået ud til »Ribs«, svajet til den The xx-klingende »Buzzcut Season« og sunget følsomt med på en lighter-oplyst »Liability«, der viser, at Lorde også mestrer noget så gammeldags som en klaverballade.

Men det var som forventet »Royals«, der mod slutningen tog det største stik hjem med sin utrolig velskabte melodi, himmelske kor og hiphoppede rytme, mens den afsluttende »Green Light« sørgede for at sende Roskilde euforiske ud i Roskilde-natten.

Med hendes talent synes alle døre åbne, og det bliver interessant at se, hvilke hun vælger at gå ind ad i de kommende år. Skal hun være den nye Kate Bush, skal hun dog udvise mere kant og vovemod, end det hun leverede denne aften.

Foto: Malene Anthony Nielsen.