Snoop Dogg tog en alt for lang slapper

Den amerikanske rapper var mere interesseret i at synge karaoke og fyre fede end at levere en engageret performance i Tivoli fredag aften.

Snoop Dogg i Tivoli. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Laaaaid back«. Med de ord starter omkvædet på et af Snoop Doggs største hits »Gin And Juice« fra debutalbummet, der udkom for små 20 år siden. Og den amerikanske rappers permanent tilbagelænede stil viste sig som både en styrke og svaghed til Fredagsrock koncerten i Tivoli.

Selv når det er gangsta-rappens hårdkogte trusler om vold og mord Snoop Dogg performer, lyder det sjældent som om han anstrenger sig og det er svært at forestille sig Snoop Dogg ryge op i det røde felt. Dertil virker han for roliggjort af ganja og Game of Thrones (se blot hans recap af HBO-serien sammen med skuespiller Seth Rogen).

Snoop Dogg udløste trængsel i propfyldt Tivoli

Det var da også på koncertens mid-tempo hip-hop numre som netop »Gin And Juice«, »Pump Pump« og 50 Cent coveret »P.I.M.P.«, at den 43-årige rappers flow lød smidigt og ubesværet. For Snoop har ingen grund til at gø – hans lavmælte snerren er trussel nok i sig selv.

Men andetsteds fremstod Snoop Dogg umanerligt doven. Som når han af uransagelige årsager satte The Arrows' »I Love Rock and Roll« på og i stedet for at rappe over versene, gav sig til at udfritte forskellige publikumsmedlemmer, »Do you love rock and roll? Do YOU? What about YOU?«.

Eller når han ’hyldede’ legenden The Notorious B.I.G. ved at rappe on and off over dennes »Hypnotize Me«. Til en anden og bedre gang: Hvis det er karaoke du higer efter, Snoop, så smut over på Sam’s Bar.

Hyr et par korsangere, Snoop

Så ville rapperen også have skånet publikum for sine pivfalske toner på »Signs«. Når det gælder undertegnede har rapperen helt ret i sin beskyldning, »You ain’t no G«, men kære Snoop, you ain’t no singer. Til gengæld må man formode, at Dogg ville have råd til at hyre et par korsangere, der kunne overtage omkvæd-tjansen på sange som »Signs«, »California Gurls« og »So Many Pros«.

Især når Snoop havde haft held til at finde et par kvindelige dansere, der kom ud på scenen for underholde i paillet-bh’er og korte shorts. Til sammenligning med Pharrell Williams’ The Baes, dansetroupen der på Roskilde Festival ofte stjal opmærksomheden fra Snoop Doggs hyppige samarbejdspartner, så lod de to dansere en del tilbage at ønske.

Men at danserne leverede en samling strip club moves snarere end teknisk komplicerede koreografier siger mere om Snoop Dogg end det gør om dem. Han kunne sagtens have fundet to personer (m/k), der både kunne agere som dansere og korsangere og varetage begge opgaver bedre end Snoop og hans dansere gjorde. Men at sætte gang i den søgen, med alt hvad det kunne indebære af casting calls, auditions osv., er måske bare lidt for meget arbejde?

Snoop Dogg investerer i marihuana-udbringning

Den notorisk vanskelige lyd på Plænen betød også, at det kun var numre som »Gin And Juice« og »P.I.M.P.«, der med henholdsvis en hvinende g-funk synth-linje og et luftigt steel-drum tema, kunne skære igennem mudderet med detaljerne.

Koncertens eneste positive overraskelse kom med det sidste nummer, »Young, Wild & Free«, kollaborationen med Wiz Khalifa og Bruno Mars, der blev leveret i en nedbarberet version med knips og stortromme samt synths der simrede behageligt under overfladen. Men da var det alt for sent for Snoop at rette op på en gennemgående uengageret performance.

Hvem: Snoop Dogg
Hvor: Plænen, Tivoli