Simple Minds genfandt ungdommen på Vega

Skotterne spillede sig ud af fortidens tåger i et udsolgt Store Vega.

Forsanger i det skotske band Simple Minds, Jim Kerr, stod på scenen i Store Vega i København mandag aften. Fold sammen

Jeg husker ham midt i et kickspark på et fyldt stadion. En spids støvle mod projektører og himmelbue.

Det er mange år siden. Nu står Jim Kerr på scenen i Store Vega, og det er til at se, at tiden er gået, siden dengang han og resten af Simple Minds kæmpede med U2 om rockens verdensherredømme – og tabte.

De var ellers lige så inderlige og opulente i deres udtryk, men kunne ikke holde niveau og forsvandt langsomt fra fanplakater, salgslister og stadioner. Godt det samme. Og skal man lytte til Simple Minds i dag, er det de tidlige album, som står sig bedst. Her var de rastløse i deres søgen efter et musikalsk ståsted, og her spillede de sig ind og ud af såvel begavede popsange som mørke, ambitiøse rocksange.

Mandag aften er det netop disse album, som er på sætlisten. Ellers rettere fem sange fra hver af de første fem album. Ja, opfindsomheden er stor, når der skal findes nye måder at tjene penge på. Men fred være med det, og med åbneren »I Travel« står det klart, at numrene nok er fra de første fem udspil, men ikke spilles kronologisk. Fra den pulserende åbner, som bliver givet med tyngde og kraft, over en spændstig fortolkning af »Thirty Frames A Second« til »Today I Died Again« med store, umiskendeligt 1980ertonede synths.

Kroppen husker

Siden bevæger Kerr og kompagni sig forbi hits som »Promised You A Miracle«, »Someone, Somewhere In Summertime« og »New Gold Dream (81-82-83-84)«. Og når de gamle sange lyder godt i dag, er det naturligvis fordi yngre bands atter har vænnet os til 1980er-lyden. Tænk blot på yngre bands som britiske The Horrors eller vores egne Alphabeat.

Stærkest i aften står imidlertid »Theme For Great Cities«; et instrumentalstykke med episk sug og schwung. Ellers er det nu Kerr, som er i centrum med sin dramatiske stemme og en gestik, som stadig husker tiden på de store stadioner. Hans himmelstræbende hånd, de udstrakte arme og alle hans tydelige bevægelser er fra dengang, hvor 40.000 skulle kunne se, hvad han gjorde.

I Store Vega er der udsolgt, men altså kun 1.500 gæster. Kerr og hans band giver ikke desto mindre, hvad de har. Og det er nok. Selvom vi aldrig får det lille kickspark. Men det hører vist også til en sang fra et senere bandkapitel.

Hvem: Simple Minds

Hvor: Store Vega, mandag