Schnyder er hans navn

Schweizer greb DR Koncerthuset med musikalitet og mangel på fine fornemmelser. En direkte magisk aften.

Oliver Schnyder. Foto: Wildundleise.de Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ikke alle havde vel ventet sig det store. Et par hundrede sæder stod endda tomme tordag aften.

Oliver Schnyder har trods alt aldrig været nogen komet på klaver og er heller ikke stjerne her i landet.

Men én tone var nok, den allerførste klang i Haydns bedste klaverkoncert - nr. 11 – og hvert eneste hjerte i salen var solgt til stangspring.

DR SymfoniOrkestret kan i det hele tage være stolte over det arrangement!

Mario Venzago på sit podium ser måske ikke ud af noget særligt: Schweizeren dirigerer akavet, bøjer sig forover, virker sært insisterende. Han forbliver alligevel fagets elegantier og holder stilen i alle tre stykker den aften lige i øret.

Og ingen af aftenens værker hører just til de sønderspillede i dag: Mahlers tidlige »Totenfeier« har altid været lidt for lang i tråden. Haydns klaverværk står stadig i Mozarts mørke skygge – selv om det lyder som Mozart og er lige så godt. Og den fjerde symfoni af Robert Schumann er kendt som resultat af komponistens syfilis og tiltagende sindsforstyrrelse.

Men hvert eneste værk virkede af en eller anden grund ekstra gribende hin aften. Også selv om særligt strygere og horn ikke lægger lige præcist ud.

Hvorfor kigger de kære musikere ikke mere på dirigenten?

Oliver Schnyder ligner et fund og må endelig inviteres tilbage:

Han er utroligt sød og sympatisk og umiddelbart behagelig for alle sanser. Man skal lede længe efter en lettere og sprødere teknik. Selv den store solokadence a la pop og feel good midtvejs bliver aldeles himmelsk – pianisten er en mand med meget bred musiksmag.

Og da tiden er kommer til et ekstranummer, vælger han den mærkværdige sats om profetfuglen fra »Waldszenen« af Schumann. En musik så forunderlig som et besøg på Månens bagside.

DR SymfoniOrkestret er ret enestående for tiden. Det rejser sig efter både nederlag og sejre. Altid.

Torsdag med en sval udgave af Schumanns symfoni og fuld af umærkeligt voksende glæde og raslende skovromantik. Ikke så få har gået og fløjtet videre på den musik bagefter.

En aften, der tegnede relativt ordinær og endte direkte magisk.

Hvem: DR SymfoniOrkestret med pianisten Oliver Schnyder og dirigenten Mario Venzago.

Hvad: Musik af Mahler, Haydn og Schumann.

Hvor: DR Koncerthuset, torsdag. Genudsendes søndag kl. 12.15 på P2.