Rihanna forsøgte sig med billige point, men skuffede fælt i Bøgeskoven

Verdensstjernen havde paradoksalt både travlt med at fremstå afslappet og skynde sig uskønt gennem sit bagkatalog ved sin koncert på Smukfest.

Smukfest 2016 Rihanna indtog Bøgescenen en smule forsinket, men publikum tilgav hende, og havde en fest i smukke bøgeskov. Fold sammen

Er det muligt både at fremstå helt afslappet og samtidig virke til at have alt for travlt? Ja, det er det skam, hvis man hedder Rihanna og skal spille i så uvant territorie som på Smukfest. Man starter selvfølgelig ud med at komme en halv time for sent. Man er vel en diva?

Selvom den 28-årige verdensstjerne fra Barbados lod til at være i strålende humør, var trukket i et rimelig afslappet outfit (kasket og hættetrøje), havde skruet ned for sexfaktoren og tilmed havde nedtonet sit sceneshow betragteligt i forhold til sin nylige koncert på Refshaleøen, så havde Ri Ri alligevel travlt med at haste sig gennem hitparaden. Som skulle hun slå en rekord. 25 sange på fem kvarter. Eller småbidder af dem i hvert fald.

Men hastværk er som bekendt ofte lastværk. Hverken Rihanna selv eller publikum kunne nemlig helt følge med setlistens høje pace. Det saboterede koncertens flow, at vi død og pine skulle runde alle de brudstykker af sange på den meget korte tid. Vi fik ofte kun enkelt vers her, og et omkvæd der. Kun sjældent et helt nummer. Det var ærgerligt, når nu Rihanna rent faktisk har ret mange rigtig gode popsange.

Mere »work« end popfyrværkeri
Få numre fik lov at folde sig mere ud. Den bistert kværnende »Bitch Better Have My Money«, den mørkrandede »Desperado« og den afsluttende kvartet af sange bestående af coveret af Tame Impalas farveladeeksplosion »Same Ol’ Mistakes«, fællesskabsbangeren »Diamonds«, Kanye og McCartney-samarbejdet »FourFiveSeconds« samt den Twin Peaks-retropoppede »Love On The Brain« var mere end blot små smagsprøver. De sange fik lov at leve og ånde. Her følte man, at Rihanna gav lidt mere af sig selv. Sænkede paraderne og gik helt ind i sangene. Det var ikke bare noget, som skulle overstås.

Men det var i det hele taget svært at regne ud, hvad Rihanna mon tænkte om at være til stede i skoven. Det ene øjeblik tøffede hun storsmilende omkring iført Smukfest-kasket og –tanktop og proklamerede, at Smukfest-publikummet var den vildeste crowd, hun og bandet nogensinde havde optrådt for (billige point, jeg ved det), for dernæst at virke som om, at det ikke kunne gå hurtigt nok med at møve sig igennem showet, så hun kunne komme ud af skovidyllen og direkte hjem på hotellet og smække dansebenene op.

Afslappet eller fortravlet? Rihannas visit i bøgeskoven blev aldrig helt det hæmningsløse popfestfyrværkeri, som man havde gået og drømt om. Men det kan jo ikke være ren magi hver gang. Af og til er det vel bare »work/work/work«?

Hvem: Rihanna
Hvor: Smukfest, Bøgescenerne, onsdag.