Pet Shop Boys holdt søndags-rave i Operaen

Der var mere natklub end finkulturel højborg over Pet Shop Boy' koncert i Operaen. Og tak for det.

Pet Shop Boys spiller koncert i Operaen på Holmen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

Popmusik i Operaen? Ja, hvorfor ikke? Hvis nogen har formatet til det, er det Pet Shop Boys. Den britiske duo har alle dage givet den fuld gas med avancerede scenografier, vilde kostumer og stærkt konceptualiserede koncerter. Som oftest realiseret i tæt samarbejde med store kapaciteter fra netop opera- og teaterverdenen.

Søndag aften kunne Neil Tennant og Chris Lowe så for første gang indtage de skrå brædder i Danmarks finkulturelle højborg på Holmen. Med en let nedskaleret version af det show, de udviklede i forbindelse med deres fire koncerter i The Royal Opera House i London tidligere på året.

Scenograf på herligheden er allestedsnærværende Es Devlin, der udover sine mange engagementer i verdens førende teatre og operahuse også laver modeshows, OL-afslutningsceremonier og ikke mindst stage-designs for popsværvægtere som Kanye West, Adele og Miley Cyrus.

Og det var da også et virkelig flot iscenesat show, som Pet Shop Boys havde med sig. Et visuelt orgie af skærme, lys, lasere og animationer, der havde cirkler og sfærer - måner og discokugler - som geometrisk ledemotiv. Især de der lasere; det var som at være til søndag-rave i operahuset.

I forhold til deres seneste par besøg i Danmark var der sjovt nok knap så meget teatralsk gakkelak på drengen. Udover en enkelt optræden som despot under »The Dictator Decides« holdt Neil Tennant sig til enkelte jakkeskift, mens Chris Lowe var sit sædvanlige ubevægelige selv bag keyboards og aparte solbriller.

Mest af alt var der dømt hårdtpumpet natklubstemning godt hjulpet på vej af et sæt med mange sange fra de to seneste album, »Electric« (2013) og dette års »Super«. Der gik ikke mere end et par numre, så stod det meste af salen op og dansede og svajede til de hårde rytmer og svævende popmelodier.

Nye numre som den nostalgiske »The Pop Kids« og den giftige »Love Is A Bourgeois Construct« viste, at Pet Shop Boys stadig er godt kørende her 30 år efter udgivelsen af debutpladen. Hvorfra vi i øvrigt også blev forkælet med den italo-klingende »Love Comes Quickly« og - naturligvis - signatursangen »West End Girls«.

Der var visuel forkælelse og sofistikeret kitsch i lange baner. Poppet elegance, vemod og sylespids social satire. Samt nye acid-tunge udgaver af klassikere som »Left To My Own Devices« og »Go West«. At jeg så personligt blev lidt træt af Neil Tennants tynde stemme undervejs skal ikke ligge Pet Shop Boys til last.

For selvom de måske ikke har samme tag i hitlisterne som dengang, er der stadig er masser af virkelyst og popmagi tilbage i dyrebutikken.

Hvad: Pet Shop Boys
Hvor: Operaen, søndag

Hør setlisten her: