Nicki Minaj sprængte genre-spændetrøjen

Den amerikanske rapper, sangerinde og popstjerne havde plads til alle sine beskidte, skæve og sødmefulde udtryk på Orange lørdag aften.

Nicki Minaj på Orange scene. Lørdag d. 04/06-2015. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Leth Williams

Der er spildt nok tid på at diskutere om Nicki Minaj hører til den hårdtslående hip-hop, den dunede teen-pop eller den neon-lysende EDM genre. Lørdag aften på Orange beviste den amerikanske rapper, sangerinde, popstjerne, you name it, at hun skræver over genre-skellene og sænker sin tunge, højt besungne rumpe ned over hovederne på puristerne.  

At kvaliteten af Minajs sange svinger er så en anden sang. Den lavstammede amerikaner gjorde entré på Orange klædt som en siciliansk grædekone med sort slør og lagde ud med to neddæmpede sange »All Things Go« og »The Crying Game«.

Selvom progressionen fra de break-up ballader til en længere ego-tripper tour de force spændte godt overens med Minajs empowerment slogans om ikke at give op, var det ærgerligt, at bassen overdøvede det fine, ranglende sample på sidstnævnte.

Den beskidte house-hip-hop bastard »Truffle Butter« (google begrebet på eget ansvar) med sit hypnotisk simple synth-linje fik publikum til at stemme i med Minajs soul-clap. De ligeledes minimalistiske »Did It On’em« og »Beez in the Trap« havde også luft nok til at lade Minajs punchlines lande klart og kontant.

Synth’en stak som en issyl på »Beez in the Trap«, mens Minaj revsede sine konkurrenter i en drævende stemme: »Rip it off, no jokin’ / like your name Hulk Hogan / Niggas move weight in the South, but live in Hoboken«.

»Independent - with your ass?«

Halvvejs inde i koncerten skiftede Nicki fra de sorte klæder til en glimtende bh og et struttende pastel-tylskørt. Med en pink glitter-besat mikrofon sang og rappede hun »Superbass«, der på sødmefuld vis forenede tyggegummi-poppen med Nickis  kæbe-vridende flow.

Derfra var resten af koncerten dedikeret til Minajs hårdtpumpede dance tracks, heriblandt hendes kollaborationer med DJ og producer David Guetta. Hvor »Where Them Girls At« forblev trættende monoton i sine trampende staccato-akkorder, smeltede »Hey Mama« Minajs rap-vers sammen med det sære rodeo-agtige opråb og de opbyggende synth-blæsere.

Da Minaj proklamerede, at kvinder aldrig skulle være afhængige af mænd og altid være selvstændige, buhede flere festivalgæster omkring mig. »Independent - with your ass?« spurgte en mand i en spydig tone.

Selvom Minaj i første omgang blev berømt for sine gæstevers på sange med rappere som Kanye West, Lil’ Wayne og Drake beviste hun på Orange, at hun styrer sig eget genre-nedbrydende show. På det afsluttende nummer, hittet »Starships«, hoppede fire fyre foran mig med armene om hinanden til Minajs rap, det sommer-luftige disco-riff og de mange mave-sugende EDM-drops. De havde fat i de rigtige ende.

Hvem: Nicki Minaj
Hvor: Roskilde Festival, Orange, lørdag