Mogens Dahls mageløse »Messias«

Mogens Dahl - dirigent og ejer af koncertsalen på Islands Brygge. Foto: Anders Hviid Fold sammen
Læs mere

»Messias«. Det er måske verdens vigtigste værk. Og det er et af verdens mest elskede værker med dets skønne melodier, blide harmonier og endeløse mørke lige midt i juletiden.

Georg Friedrich Händels stykke er for resten også yndlingsstedernes værk. Vi har alle sammen ét favoritsted i »Messias«. Et nummer vi elsker højere end andre. Og når man sidder i Holmens flot fyldte kirke en højhellig fredag, skal dét sted jo nok være et andet end naboens sted. Men alle tilhørere i fredags har sikkert følt det samme: At de fik lige præcis deres yndlingssted helt perfekt. At det var sådan, det skulle lyde.

»Messias« med dirigenten Mogens Dahls eget kor og selveste Orchestra of the Age of Enlightenment er nærmest en tradition efterhånden. Måtte den blive ved for ever. And ever.

For at høre Orchestra of the Age of Enlightenment live er også noget helt særligt. Det britiske orkester spiller Händels musik på instrumenter fra hans egen tid og var nogle af de tidligste med den slags ideer.

Mogens Dahl selv er også ganske enestående. Både hvad angår præcise begyndelser og de vigtige afrundinger. Og han virker endda stadig bedre til arbejdet med instrumenter. Det verdenskendte orkester har sjældent klinget kønnere.

Så hvem gjorde størst indtryk i fredags? Grundlæggende dem alle sammen – så at sige. Men den spilleglade type på paukerne og legendariske David Blackadder på trompet har virkelig været i en klasse for sig. Ingen elsker af Händels værk ville ønske sig herlige »The trumpet shall sound« på andre måder. Det hele har lydt så renfærdigt, så ædrueligt, så rigtigt.

Om end solisterne har givet dem kamp til stregen. Vel at mærke kendte og lettere ukendte solister mellem hinanden: Sopranen med hendes lidt sjove tendens til »bending« af tonerne. Alten med den dramatiske nerve og ru råhed i dybden. Tenoren med al den modne rutine og utrolige renhed. Og bassen med både det bløde og det brutale.

Koret selv er måske endda det dejligste sådan en aften. De yderst få sangere har på én gang karakteristiske og meget smukke stemmer. Et par af dem kunne sikkert sagtens have ageret solist helt selv og gør det sikkert også rundt om.

Sangerne i Mogens Dahls kor smiler for resten også mere end andre i branchen. Ingen iagttagere har rigtig fundet ud af hvorfor endnu. Men man går alene af den grund en smule gladere hjem. Tak og på genhør. Ikke?

Hvad: »Messias« af G.F. Händel
Hvem: Mogens Dahl Kammerkor med Hanna Husáhr, Janna Vettergren, Mark Padmore og Peter Harvey.
Hvor: Holmens Kirke