MØ dryssede stjernestøv på Vega

Den danske sangerinde understregede sit ry som en af den danske popscenes stærkeste performere, da hun torsdag aften spillede den første af to udsolgte koncerter i Store Vega.

MØ giver koncert i VEGA torsdag d. 10. april 2014 Fold sammen

»Man skal kunne mærke noget. Ellers kan det sgu være lige meget.« Sådan lød ordene, da MØ tidligere på året blev interviewet i disse spalter. Ja, det kan enhver jo komme og sige. Men når det kommer fra lige præcis Karen Marie Ørsted, en af øjeblikkets skarpeste stjerner på den danske pophimmel, er det bestemt ikke tom snak. Det lyser ud af hende, når hun står på scenen. Hun føler det med hele sin krop. Og hun insisterer på, at vi andre skal gøre det samme.

Udover musikkens åbenlyse kvaliteter har netop det credo været en stor del af forklaringen på, at det kun er gået én vej for den 25-årige fynbo, siden hun slap sin debutsingle for knap to år siden. Hendes energi og ligefremme facon er ganske enkelt elementært smittende og svært uimodståelig.

Således også torsdag aften i Store Vega, hvor hun spillede den første af to udsolgte koncerter. Ledsaget af guitarist/producer Ronni Vindahl, en trommeslager, hornsektion og en gut på sampler indtog hun hjemmevant scenen. Og der gik ikke mange øjeblikke af »Fire Rides«, før musikken strømmede gennem hver eneste fiber i hendes elastisk spændte krop. Og så var vi ellers i gang.

MØ kastede sig rundt. Stødte med underlivet. Vrængede, pegede, headbangede. Jonglerede med både fest og følelser. Kastede det hele op i luften og karatesparkede det udover publikum i en regn af stjernestøv.

Mærker det

Det var luksuspop med tunge hiphopbeats, caribiske guitarløb, Motown-horn og fandenivoldsk punkattitude. Sunget med en stemme, der svingede mellem det flossede, det arrige, det kælne og det sårbare. Uden indstuderet koreografi og med plads til spontanitet. Som når hun pludselig forsvandt fra scenen for så øjeblikket efter at dukke op blandt publikum oppe på balkonen, hvorfra hun badet i lyset fra blitzende mobilkameraer sang sig fornemt igennem højdepunktet »Never Wanna Know«.

Dem var der i øvrigt mange af. Sådan er det, når man som MØ har præsteret en debut, der er spækket med stærke popsnumre som »Maiden«, »Pilgrim«, »Glass« og »XXX 88«. Og vi fik naturligvis hele hitparaden plus hendes overraskende vellykkede cover af Spice Girls’ »Say You’ll Be There«, der live for alvor viste sin styrke. Måske fordi hun på netop dette nummer følte det ekstra meget.

Og når MØ kan mærke det, ja så kan vi andre som regel også. Sådan var det i hvert fald denne aften på Vega. Og der er intet, der tyder på, at det kommer til at ændre sig lige foreløbig.

Heldigvis.

Hvad: MØ