Mangefarvet festival-ouverture fra jazz-kamæleonen Chick Corea

Ved tirsdagens tyvstart på årets jazzfestival fik den amerikanske stjernepianist Chick Corea hen ad vejen vist hele sin musikalske palet

Chick Corea & The Vigil i Tivoli Congress Center Fold sammen

Det er nærliggende at sige tyvstart. Men ordet ouverture forekommer umiddelbart mere korrekt, idet en ouverture er et værk, der på mange måder har sit eget liv, om end den rummer alle de ingredienser og stemninger, man vil kunne finde i det efterfølgnde hovedværk. Nå - det kan også blive for filosofisk, men det handler om en koncert, som nu har fundet sted - tre dage før den officielle åbning af årets Copenhagen Jazz Festival.

For koncerten stod den nu 72-årige amerikanske pianist og komponist Chick Corea, som helt klart er både ungdommelig og sympatisk, ligesom han uomtvisteligt har musikalsk stjerneformat. Men gennem sin lange karriere har han også på mange måder været en kamæleon, og i hvert fald var det som om, at kamæleonen ved denne lejlighed for alvor stak sit hoved frem.

Chick Corea omgav sig med fem fine sekundanter, kaldet The Vigil. Og der blev lagt ud med Tadd Damerons "Hot House", en gammel bebop-klassiker, som på ingen måde fik lov til køre lige ud ad landevejen. Trommeslageren Marcus Gilmore og slagtøjsspilleren Luis Quintero spillede fremragende, men sammen gjorde de rytmen alt for urolig og overlæsset. Guitaristen Charles Altura virkede lidt anonym og sørgmodig i sin fremtoning, og tenorsaxofonisten Tim Garland flagrede af sted med en ikke udpræget charmerende tone.

Der kom en kende mere stil over de følgende numre, ikke mindst i kraft af kapelmesterens klaverspil og bassisten Christian McBrides utroligt bevægelige og seje fundament. Men vi skulle alligevel frem til Chick Corea-kompositionen "Portals to Forever", før tingene begyndte at løfte sig. Her gik vi nemlig over i den elektriske afdeling - med el-klaver og synthesizer samt el-bas - altså funky musik med klare referencer til Chick Coreas epokegørende 1970er-gruppe, Return To Forever.

En anden af kamæleonens gamle tumlepladser er den spansk-flamenco-influerede musik, og den fik vi som indledning til anden afdeling i form af værket "Planet Chia". Her var stil og stemning og fint akustisk strengespil fra Charles Altura. Og så kulminerede koncerten i et suite-agtigt værk - atter med Return To Forever i kulissen - og med masser af virtuose instrumentale ekskursioner, herunder et yderst effektfuldt sopransaxofonspil fra Tim Garland.

Ikke overraskende blev aftenens ekstranummer Chick Coreas hårdtprøvede "Spain", som nok engang flød lifligt af sted, og som inkluderede en munter vekselsang mellem el-klaver og publikum. Kort sagt - en ganske farverig ouverture til alt det, som fra fredag vil folde sig ud over 1200 koncerter.

Hvad: Chick Corea & The Vigil
Hvor: Tivoli Congress Hall, tirsdag aften