Knuste hjerter à la carte

Den charmerende superstjerne Norah Jones kan uden slinger i valsen give en smuk og korrekt aflevering af repertoiret fra sit seneste album.

Superstjernen Norah Jones gav en smuk koncert for et indbudt publikum i DR Koncerthuset. Hun kan fremføre sin musik til perfektion, men det kniber stadig for hende at komme helt ud over rampen. Fold sammen
Læs mere

Her er hun så, og det er vel noget nær det nærmeste, man kan komme på nærkontakt med en superstjerne. Ja, at DR kan præsentere den album-aktuelle amerikanske sangerinde Norah Jones for et overskueligt indbudt publikum, må da afføde respekt, selv om noget sådant selvfølgelig også er underlagt visse knivsparke retningslinjer.

Kort sagt - koncertens repertoire følger - med ganske få afstikkere - det aktuelle album »Little Broken Hearts«, der - som titlen antyder - handler om smertelige refleksioner over forliste kærlighedsforhold. Fornemme sange, som Norah Jones har skrevet sammen med sin producer Brian Burton, og som fremstår som dybt personlige bekendelser.

Men uanset hvor stor en stjerne den nu 33-årige Norah Jones bliver, så er hun fortsat i koncertsituationen en lidt kejtet pige, der aldrig får helt styr på det dér med at komme ud over rampen. Helt klart er hun charmerende, har en unik, smuk stemme, og sangene bliver - med et velafbalanceret band - afleveret ganske uden slinger i valsen.

Men måske burde der være lidt slinger i valsen, lidt brud med det forventede, lidt mere øjenkontakt med publikum, så ingen kan være i tvivl om, at disse sange er vigtige og ikke blot et køligt kalkuleret knust-hjerte-koncept.

Intimiteten og troværdigheden er dog klart til stede i rivalindesangene »She’s 22« og »Miriam«, og så bliver koncerten afrundet med tre dyk i bagkataloget, hvoraf »Don’t Know Why« - med Norah Jones alene ved klaveret - medfører aftenens største bifald.