Janet holder Jackson navnet varmt

Falconér Salen var kun halvt fyldt, da Janet Jackson tog hul på sin hitparade. Men hun lod sig ikke mærke med skuffelsen og leverede varen.

Janet Jackson koncert i Falconer salen. Fold sammen

Der er altid en Jackson i showbizz. Fra 1986 og næsten tyve år frem, var der to. Michael og Janet. Mens storebror løb med den største opmærksomhed sang og dansede Janet sig til en position som verdens bedst sælgende kvinde på plade i perioden med over 120 millioner solgte albums. Hollywood meldte sig på banen, og når Janet turnerede, var det for fyldte stadions eller ditto arenaer i ublu størrelse.

I aften kunne den nu 45 årige kvinde fra verdens mest berømte og berygtede popfamilie ikke sælge mere end halvdelen af de 2.500 billetter til Falconér Salen på Frederiksberg. End ikke selv om Janet Jackson på forhånd havde annonceret, at hun ville sammensætte sin sætliste ud fra de 34 sange i hendes katalog, som har ligget nummer et i alverdens lande. Det må have været en skuffelse, koncerten var kun hendes anden på den Europa-turné, som er hendes første i 13 år.

Men da hun først entrede scenen i sine matsorte jeans, sorte støvler og en hvid bomuldstop med smalle stropper, gik der ild i salen. Jubelen vær overvældende op i mod den klejne sangerinde og hendes fem mand store band, de re korsangerinder alle klædt i hvidt og de seks dansere i sort og cowboystof. Smilet på hendes læber og lyset i hendes øjne var der promte, Janet var tydeligvis kommet for at underholde, for at levere varen – det pauvre billetsalg upåagtet. Hun er en Jackson, professionel performer. Formet og oplært i den hårdeste skole i branchen.

Følgelig var hun over sine fans med tilråb, så snart hun fornemmede den mindste stilstand. Evig flirtende og dansende til bandets tunge, tunge og funky rytmer, der desværre kom fløj ud igennem højttalerne i en grum, metallisk og mudret indpakning. Selv om ikke alle sange stod uplettet af tidens gang, var det svært at stå stille. Efter en halv time i flyvegear står den på en række af de tilsukrede ballader, der i min bog ikke gør Janet Jackson den største ære. Det var også her, at hendes velkendte, vokale begrænsninger tittede frem. Men ikke mere, end at stemmebåndet stadig fungerer.

Herefter er det op i tempo igen,. Publikum er med hende. Varmer hende, knuger hende, besynger hende. Stemningen er god uden at være euforisk. Den stiger et nyk, da hendes afdøde storebror Michael dukker op på storskærmen under et intermezzo med ”Scream”, søskeneparrets hit fra ’95. Efter et alt for kort minut er han væk igen.

Nu er det er hende, der må føre Jackson-depechen videre. Janet, der som den eneste i familien har et hul i lydmuren at synge igennem, også selv om det er blevet mindre. Hun må holde fast - indtil det næste kuld. Seks af hendes niecer og nevøer forsøge sig allerede for ti år siden, og det gik ikke. Måske er der noget i vente fra Michaels børn, hvem ved, skal man overhovedet håbe? Men skiftende held med producere, med dårlige plader til følge, den såkaldte nipplegate ved Super Bowl i 2004, et lavt selvværd og familiens tosserier efter Michaels død for to år siden, har ikke gjort det lettere at være Janet Jackson. Samtidig er hun blevet overhalet indenom af navne som Alicia, Beyoncé, Rihanna, Britney og et antal andre kometer på den R&B-inspirede pophimmel. Men på en scene kan hun stadig noget, Janet. Det skal hun have. På trods af omstændighederne.

Janet Jackson søndag i Falconér Salen