Interpol tændte for de stærkeste lamper

Numrene fra »Turn On The The Bright Lights« dominerede Interpols fabelagtige sætliste på Roskilde Festivalens Arena-scene.

Interpol, Arena. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Musikkens indvirkning på krop og psyke er veldokumenteret. Men hvorfor nogle bands og nogle udspil går rent ind i nogle mennesker og ikke i andre, det er stadig uforklaret i forskningen og altså en slags terra incognita.

Som nu Interpols debutalbum, »Turn On The The Bright Lights« fra 2002, der besidder et »noget«, der ligger ud over det, jeg kan forklare, men stadig - på så mange års afstand - taler til mig. Og da newyorkerne trådte ind på Arena i silende rødt lys, var det netop dét album, der dominerede sætlisten. Måske i erkendelse af, at det er her, de stærkeste sange sidder - selvom bandet har tre yngre udspil i bagkataloget og et nyt på vej.

Det blev under alle omstændigheder en oplevelse, der nok var bagudskuende, men også brændende skarp, og hvor Interpols særlige take på postpunken kom til udtryk i forrygende og foryngende udgaver af »Obstacle 1«, »PDA« og »Stella Was A Diver And She Was Always Down«.

LÆS OGSÅ: Icona Pop, kan det egentlig blive værre?

Skærende hvid elguitar i huggende riff, hårdt opfjedrede trommer og baslinjer, og så Paul Banks vokal: cool, romantisk, med en kold, desperat efterklang.

Også i »Leif Erikson«, der stod som den sublime stoiske hymne, den er. Undervejs blev der desuden plads til »Evil« og »Slow Hands« fra det næsten lige så stærke album »Antics«, og til et par af de mere vellykkede indslag fra det kommende udspil, »El Pintor«.

LÆS OGSÅ: Psyched Up Janis gav os rock uden svinkeærinder

Men den sande kraft udgik fra »Turn On The The Bright Lights«, der igen skar sig vej ind i det ukendte land, og blev det »noget«, hverken forskere eller skribenter kan belyse. Men som alle og enhver kan mærke.

Hvem: Interpol / Hvor: Arena, lørdag

SPOTIFY: Lyt til Interpols Turn On The Bright Lights