Indierockens nye førsteelsker

Father John Misty fik Vegas publikum til at danse efter sin pibe med sange fulde af dybfølt desperation og sexet overskud.

Father John Misty gav koncert på Vega på Vesterbro i København mandag aften den 16. november 2015. Fold sammen

Det var passende, at Father John Misty og hans fem mand høje orkester entrerede scenen til Serge Gainsbourg og Jane Birkins elskovsduet »Je T’aime…Moi Non Plus«. Dels fungerede den ærkefranske klassiker, som en medfølende hilsen til et i disse tider sorgramt parisisk folk, og dels var den en fin indikator for de løsslupne løjer, som indierockens nye førsteelsker trakterede publikum med de næste 90 minutters tid.

For er der noget, som Joshua Tillman, der er den amerikanske sangskrivers borgerlige navn, er født til at gøre, så er det at stå på en scene. Ikke nok med, at han har sit på det tørre musikalsk, i kraft af en af årets stærkeste udgivelser, »I Love You, Honeybear«, så viste han her til aften, hvor cool og overskudsagtig en performer, han også er.

Men en særegen blanding af kæk selvsikkerhed, afvæbnende selvironi og rasende gode sange, fik Tillman publikum til at danse efter sin pibe. Løse håndled, en listigt vuggende pegefinger (hvor mon den har været?) og et særdeles livligt, hoftevrikkende underliv, der ville gøre selv Pulps Jarvis Cocker grøn af misundelse. Den lesterligt klædte laps Tillmann ved lige nøjagtig hvilke knapper, han skal trykke på, så fyrene i salen med garanti stod og fantaserede om at være som ham, mens pigerne sandsynligvis drømte om at få hans telefonnummer. Sårbar og maskulin på samme tid. »I’m a ladies man« sang han i den fremragende »Only Son Of A Ladies Man«. Gu’ er du så, Josh, dit heldige asen.

Spinkel falset og brunstigt croon
Nok er han en flot fyr, men synge, det kan han så sandelig også. Han boltrede sig problemfrit mellem en spinkel falset, og et mere brunstigt croon.  Vekslede dynamisk mellem dybfølt desperation og sexet overskud. Og gerne i samme nummer. Sikke dog et elastisk stemmebånd!

Et højdepunkt var metaballaden »Bored In The USA«, der blev serveret såre smukt. Her antog musikken næsten Disney’sk karakter, men blev fornemt kontrasteret af den resignerede tekst. Frækkerten Tillman snuppede sågar en Iphone fra en koncertgænger på forreste række og optog sig selv i et par minutter. Lille spejl på væggen der, hvem er smukkest i landet her? »Kan du maile det til mig bagefter?« spurgte han lumsk. »Og kan du så ikke lige Photoshoppe den store bums på næsen væk?«. Sandsynligvis er Father John Misty en både forfængelig og selvglad flanør, men han er altså heller ikke bleg for at fyre en velplaceret joke af på sin egen bekostning.

»Hollywood Forever Cemetery Sings« spillede lystigt med heartland rock-musklerne, hvor beskidte guitarakkorder fik modspil af kontant tæven på tamburinen. Omvendt blev ekstranummeret »I Went To The Store One Day« fremført helt akustisk af Tillman alene. Disse to sange demonstrerede blændende det brede spekter, som mandens sangskrivning så fornemt spænder over.

Meget var der ikke at brokke sig over. Et par mindre ophidsende sange enkelte gange undervejs, men så var det vist også det? For selv når han slækkede en smule på fokus, så fremstod Tillman nærmest fornærmende cool.

Hvem: Father John Misty
Hvor: Vega, mandag

Hør setlisten fra koncerten her: