Hip-hop legenden Nas tog Roskilde med på et medrivende nostalgitrip

Den amerikanske rapper samlede hip-hop fans på tværs af generationer torsdag nat foran Orange Scene.

Nas spiller på orange scene på Roskilde Festival, fredag den 30. juni, 2017, klokken 01.30.. (Foto: Sarah Christine Nørgaard/Scanpix 2017) Fold sammen

Rapperen Nasir Jones er 43 år gammel. Jeg er 29 år, hvilket betyder, at jeg er for ung til at have været vidne til udgivelsen af Nas’ skelsættende hip-hop album »Illmatic« fra 1994. Til gengæld er jeg gammel nok til at have ventet i spænding på, at cd’en skulle finde vej til mit lokale bibliotek som fjernlån fra danske biblioteker.

Torsdag nat på Orange Scene spolede Nas igen og igen tilbage til dengang hip-hoppen stadig var teenager. Dengang man satte kassettebånd på med Nas og De La Soul, NWA, A Tribe Called Quest og Public Enemy. Omkring mig rokkede gymnasieeleverne overkroppen i takt med Nas’ boom-bap beats. Tidsmarkørerne lod ikke til at hægte publikum af. Men fortiden—eller dens gengivelse—ligger også konstant ved vores fingerspidserne. Vi indlejrer den, linker til den, holder den i live.

Sammen med sin DJ og trommeslager/backup sanger/hypeman Eddie Cole åbnede Nas en tidslomme til sprøde 90’er-numre som »The World Is Yours« og »N.Y. State of Mind« med jazzede klaver-loops og knoklede beats. Newyorkerens vokal var tight og tydelig, så man kunne nå at fange hans beundringsværdige inder- og dobbeltrime og følge fortællingernes drejningerne fra gangsterbravader til hårdt vunden selvindsigt, fra ghetto-gadehjørner til luksuriøse taglejligheder.

Nas gav shoutouts til kumpaner og idoler som den nyligt afdøde Prodigy, en halvdel af hip-hop duoen Mobb Deep, hvis cover dog blev skæmmet af en overdøvende bas. Også Michael Jackson hyldesten i form af »It Ain’t Hard To Tell« faldt lidt til jorden, da »Human Nature« samplet lød tyndt som en klaptelefons ringetone.

Gennem sin karriere og tekster har Nas forholdt sig til især USAs problemer, men på Orange holdt han sig fra brandtaler mellem sangene. Han sendte en enkel dedikation til (afro)amerikanske indsatte. I stedet flashede storskærmen billeder af pigtrådscirkler over høje fængselsmure og hvirvlende blå og røde lyskegler. Sirener hylede under den ellers tilbagelænet funky »One Mic«. Der skulle ikke mere til for at minde om, hvor fjern retfærdigheden for mange stadig er.

Men der var styrke og tillid at hente i Nas’ konsistent klare flow, de holdbare beats og måden, hvorpå han vævede bagkatalogets sange ubesværet sammen. »Got Ur Self A…« landede igen og igen på ordet »gun«, og det fungerede som et slags oplæg til den fænomenale »Made You Look«. Efter lyden af et skud fulgte sangens centrale, spøgelsesagtige vibrationer, baseret på det hip-hop-historiske sample af »Apache« fra the Incredible Bongo Band. Sådan sendte Nas publikum afsted med nostalgien i behold.

Hvem: Nas
Hvor: Orange Scene, Roskilde Festival, d. 29. juni 2017